Reklame-EM - Eurobest 2019 - nærmer sig med hastige skridt, og igen i år dyster to danske teams ved awardshowets ungdomskonkurrence.

Det er Creative Circle, der udvælger de to teams, og i år er valget faldet på:

- Martin Baltzer og Jacob Benjovitz fra bureauet & Co.
- Martin K. Ettrup fra Nørgård Mikkelsen og Sebastian Egelund Østgaard, der er selvstændig kreativ. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Med udvælgelsen kan de unge teams sikre dansk guld ved konkurrencen for fjerde år i træk, og de glæder sig.

- Det er en helt ny måde for os at blive udfordret på rent kreativt, og det kan man lære utroligt meget af, siger Martin Baltzer fra & Co. og tilføjer:

- De mange high-fives på kontoret, da vi fik beskeden, var også meget rare…

Vil holde streaken i live

På spørgsmålet om, hvad de unge glæder sig mest til, lyder det fra Jacob Benjovitz, art director hos & Co.: 

- At komme til Warszawa og mærke stemningen. Det er stort med en ungdomskonkurrence, hvor der bliver kælet så meget for deltagerne, og det arbejde vi laver, siger han og tilføjer:

- Hvis jeg opnår en følelse af at være professionel, er jeg allerede meget tilfreds.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Og tager I så guldet hjem til Danmark for fjerde gang i træk?

- Man skal huske at være glad for at være med - men selvfølgelig vil vi gøre alt, hvad vi kan, for at holde streaken i live.

Fedt at dele erfaringer

Hos Martin K. Ettrup og Sebastian Egelund Østgaard er der også glæde over at være udtaget til konkurrencen:

- Personligt betyder det meget. Det giver et godt lille selvtillids-boost og rigtig meget blod på tanden, siger Martin K. Ettrup.

Og karrieremæssigt?

- Karrieremæssigt betyder det meget for os begge, da det er med til at validere, at det vi render rundt og laver, bliver anderkendt af resten af branchen, siger Sebastian Egelund Østgaard.

De to unge kreative glæder sig også til den sociale del af arrangementet:

- De har vidst ret gode øl i Polen, så vi tænker der lige skal nydes en enkel eller to efter konkurrencen sammen med de andre deltagere. Det altid fedt at mødes med young creatives fra andre lande og dele erfaringer, lyder det fra de to, som i lighed med & Co.-teamet er klar til kamp for guld til Danmark igen:

- Vi vil bestemt gøre vores bedste. Danmark har været i fantastisk form ved denne konkurrence de sidste tre år, og den form skal vi holde ved lige.

Stærk track record

Og der er – uden at overdrive – en del at leve op til på den internationale ungdoms-awardfront.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Ved Eurobest Young Creative Competition, har danske teams taget guldet med hjem tre år i træk.

I 2016 var det Klara Vilshammer og Christoffer Boas, der siden blev hentet til Robert/Boisen & Like-minded, der vandt guld, i 2017 Eva Ebbensgard, der siden også kom til RBLM, og Mads Schmidt, der i dag er hos Mindshare, der snuppede guldet.

Og i 2018 var det Magnus Mynderup-Bjørnshave og Thomas Jørgensen Parastatidis fra Robert/Boisen & Like-minded, der hentede top-prisen hjem til Danmark ved reklame-EM’ ungdomskonkurrence.

Også ved ”storesøster”-konkurrencen, Cannes Lions, har unge kreative danskere markeret sig flot i de senere år:

I 2017 blev det til dansk sølv: Det tog Fie Lyster og Casper Mandrup, dengang Zenith, Publicis Media, sig af i det, der dengang hed Cyber-kategorien.

I 2018 vandt Andreas Arnaa og Jesper Sichlau, dengang fra MediaCom Beyond Advertising, i dag Brandhouse, guld i Film-kategorien i Young Lions.

Og i år var Klara Vilshammer og Christoffer Boas fra RBLM på spil igen og vandt dansk guld i Young Lions i Digital-kategorien.