Der bliver ikke givet ved dørene, når D&AD Awards-juryen uddeler trofæer - de såkaldte ”pencils” – så der er grund til at kippe med flaget, hvis man er blandt vinderne ved London-prisfeste, som anses for at være en af de absolut tungeste kreative awards på den internationale scene.

Priserne blev uddelt i London torsdag aften, og det blev til tre danske blyanter. De gik til:

- The Indoor Generation for VELUX fra & Co. og Bacon, som vandt en Graphite, svarende til sølv,

- United against Violence for Danner fra MediaCom Beyond Advertising DK, der vandt en Wood, svarende til bronze,

- United Cycling Lab & Store for United Cycling fra Johannes Torpe Design Studio, der også vandt en Wood.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Samlet set blev der i år shortlistet 1.610 cases ud af omkring 25.000 indsendelser til awardshowet. 

Heraf blev de 890  stående på shortlisten, mens 720 cases fra 45 forskellige lande kunne glæde sig over priser: 

58 cases vandt en Yellow Pencil (guld), 196 vandt Graphite (sølv), 460 vandt Wood (bronze) – og bare seks cases kunne tage den fineste hæder med hjem: En Black Pencil (en form for Grand Prix). En af dem i øvrigt den meget omdiskuterede Nike-case med 

Store skulderklap til hele teamet

Hos & Co. siger partner og Creative Director Robert Cerkez til Markedsføring, at man på bureauet er ”sindssygt stolte” af at vinde Graphite ved D&AD:

- Vi er vanvittig glade. Alene det at komme på shortlisten ved D&AD Awards ser vi som en stor ære, så det er virkelig fantastisk. Men det vigtigt at understrege, at det er en holdpræstation, så æren tilkommer hele teamet – ikke bare os, men også VELUX og Bacon.

The Indoor Generation, der er instrueret af Cannes Grand Prix-vinderen Martin de Thurah, har i forvejen vundet massive mængder af både danske og internationale priser: Den var ”Årets Film” ved The True Award sidste år og vandt siden dobbelt guld ved Epica Awards. Dertil kommer to sølv og en bronze ved Eurobest 2018

Senest blev det til guld og sølv ved Danish Digital Award 2019 – og så er casen i øvrigt shortlistet syv gange ved Creative Circle Award 2019.

Ved D&AD vinder filmen i kategorien Art Direction for Film Advertising, hvilket får Robert Cerkez til at tilføje: ”Så synes jeg, du skal give et ekstra stort skulderklap til Martin de Thurah.”

Fokus på et alvorligt emne

Også hos MediaCom Beyond Advertising er der glæde over at vinde en DA&D Award:

- Vi er naturligvis mega stolte over vores fine pencil. Man kan mene, hvad man vil om awards, men at vinde i en af verdens fornemste kreative konkurrencer beviser for os det, som vi hver dag kæmper for at vise branchen og markedet: At vi holder et tårnhøjt niveau - også selvom vi er en lidt anderledes type bureau, siger Jesper Lysholt, der er Managing Director hos MediaCom Beyond Advertising, Denmark.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Casen United against Violence for Danner, hvor syv danske influenter – bl.a. Le Gammeltoft og Mette Marie Lei Lange – lagde ansigt til en omgang grimme, men heldigvis virtuelle tæv, vinder prisen i kategorien Media/Use of Interaction, og det er dermed medievalg og det interaktive aspekt, der præmieres. 

- At vi så netop vinder for en kampagne, der er skabt gennem sublim platformforståelse - vi har jo i virkeligheden ”hacket” Instagram Stories - kombineret med fantastisk brug af influencers og en original idé, som har hjulpet Danner med at sætte fokus på et alvorligt emne, gør mig så glad og stolt.

Fine danske traditioner

Den notorisk vanskelige vej til D&AD-podiet til trods, så har danske bureauer og annoncører en ganske glimrende track record ved D&AD Awards.

Sidste år blev det til fire gange Wood til henholdsvis Space10/Norgram, Uncle Grey, Mensch og Hjaltelin Stahl. 

I 2017 blev der sat en helt usædvanlig rekord idet Danmark tog hele 12 blyanter hjem - ni Wood og tre Graphite. 

Imponerende syv af dem gik til & Co., og det var naturligvis, fristes man til at sige, TV 2-casen ”Alt det vi deler” og Momondo-casen ”The DNA Journey”, der sikrede dén præstation.

To gange siden 1999 er det lykkedes danske cases at vinde en Yellow Pencil ved D&AD Awards: I 2013 var det Uncle Greys massivt prisbelønnede The Liberation for ONLY, der tog en Yellow Pencil.

Og i 2011 vandt produktionsselskabet Made in Valby en Yellow Pencil for instruktøren Adam Hashemis film ”Familien” for Rådet for Sikker Trafik.

Se alle årets D&AD-vindere her.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.