Robert/Boisen & Like-Minded løb for andet år i træk med den helt store pris, Grand Prix'en, da årets Advertising Effectiveness Awards (AEA) blev uddelt i København torsdag aften.

Den danske effektpris har eksisteret siden år 2000, og målet er at hædre de cases, som viser, at god markedsføring kan være guld værd for virksomheder. 

Prisen er inspireret af den engelske IPA Effectiveness Award. Hæderen tilfaldt i år Coop og Robert/Boisen og Like-Minded for Nykemilov.nu-indsatsen, der formåede at motivere vores folkevalgte.

LÆS OGSÅ: BUREAU BAG KREATIV LOBBYISME

En imponerende ROI

Et enigt Folketing vedtog kort tid efter kampagnelanceringen en ny kemihandlingsplan med et budget på 285 mio. kr. øremærket kampen mod problematisk kemi.

Alt i alt endte det hele med en ROI på imponerende 95.

Derudover blev der uddelt ni priser, som på reklamebureausiden blev fordelt på & Co., Uncle Grey, Advice, Hjaltelin Stahl og We Love People.

På mediabureausiden var der ”rene” priser til OMD og Wavemaker, mens Vizeum, Orchestra og PHD delte priser med reklamebureauer.

Endelig vandt også PR-bureauet Primetime en Advertising Effectiveness Award for bureauets ”Stop HPV – Stop livmoderhalskræft”-kampagne udført for Sundhedsstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse og Lægeforeningen.

Fin hæder til Bolia

På annoncørsiden blev der traditionen tro uddelt en pris til Årets Markedsfører. Den uddeles til en virksomhed som ekstraordinært investerer i og prioriterer kommerciel kommunikation.

I år var modtageren Bolia.com og CEO Lars Lyse Hansen, der får et fint skudsmål af formanden for Kreativitet & Kommunikation, Jens Peter Jensen, hvilket du kan læse meget mere om her

Og her er alle årets AEA-vindere:

Casenavn

Kunde

Bureau(er)

BUT WHY?

Sundhedsstyrelsen

Advice og Vizeum

Help a Dane

Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden

& Co., Oath og PHD

Redefining Canon

Canon

Uncle Grey

Har du gjort en forskel uden at vide det

Tryg - TrygFonden - Tryghedsgruppen

Robert/Boisen & Like-minded

Fra en sidste plads til en 2 plads

Huawei

Wavemaker

Hjerteredder

Hjerteforeningen

Hjaltelin Stahl

STOP HPV - STOP LIVMODERHALSKRÆFT

Sundhedsstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse og Lægeforeningen

Primetime

Du kan redde liv - Verdensmestrene

TrygFonden

We Love People og Orchestra

Louis Nielsen – Det lange seje træk

Louis Nielsen

OMD

GRAND PRIX VINDER: 285 mio til kampen mod problematisk kemi

COOP

Robert/Boisen & Like-minded