Manyone har endnu en gang købt op i den danske bureau-branche. Denne gang drejer det sig om det prisvindende, kreative teknologi-bureau Molamil.

Bureauet bliver dermed en del af Manyone, som i slutningen af 2018 købte det digitale designbureau THINK og produktdesign-bureauet Skibsted ID. Det skete under navnet Strategic Design Group.

- Med købet af Molamil mener jeg, at vi føjer Københavns sejeste, kreative tech-bureau til vores i forvejen stærke set-up, siger David Fellah, der er bestyrelsesformand for Manyone.

LÆS OGSÅ: DESIGNIT-VETERANER KØBER OP: SKABER INTERNATIONALT BUREAU

Han var med til at bygge danske Designit op fra stort set ingenting til et internationalt designbureau, der blev solgt for over 600 millioner kroner til den indiske IT-koncern Wipro i 2015.

Hvad er ambitionen med Manyone?

- Det er at skabe verdens største og bedste uafhængige strategiske designbureau, siger David Fellah og fortsætter:

- Det vigtigste i den sætning er uafhængige. Vi vil skabe et Hybrid strategic design consultancy, hvor vi kombinerer de bedste kompetencer inden for strategi, kreativ tænkning og teknologi, siger han.

David Fellah understreger, at Manyone ikke skal ses som en bureaugruppe eller en alliance, men derimod som ét internationalt strategisk designbureau med samlet kultur og proces.

- Det er dét, vores nye navn afspejler, siger han.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Molamil-stifter: Derfor sagde vi ja

Og det er netop den fælles ambition, der tiltalte Jorge Hernandez, stifter og Managing Director for Molamil, og fik ham til at takke ja til at blive en del af Manyone.

- Vi har i 11 år sat meget pris på at være uafhængige, så en model, hvor vi kan beholde vores fokus og kultur, men samtidig blive del af en større helhed tiltalte mig meget, siger han.

Molamil har siden etableringen udviklet digitale løsninger til blandt andre IKEA, Oticon og Toyota og høstet stribevis af priser for arbejderne ved blandt andet The Webby awards, Creative Circle Awards og Cannes Lions.

Kernekompetencen er at stille skarpt på nye, kreative muligheder inden for digital interaktion ved hjælp af ny teknologi, hvilket den nylige etablering af MolaLAB - hvor bureauet prøver fremtidens teknologier af i samarbejde med kunderne – understreger.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Jeg og den anden partner i bureauet, Patrik Svensson, har igennem de senere år løbende diskuteret, hvad der skulle være vores næste skridt, siger Jorge Hernandez. 

- Ville vi dyrke vores niché og blive endnu mere specialiserede, eller skulle vi finde en partner, der kunne tage vores færdigheder og løfte dem til et højere niveau, så vi kunne sætte endnu større fodaftryk end i dag? Vi valgte den sidste model, fortæller Jorge Hernandez.

Manyone oplyser ikke, hvad bureauet betaler for Molamil, der i 2018 havde i gennemsnit 13 medarbejdere, men Jorge Hernandez og Patrik Svensson får ”en pæn sum” og bliver samtidig medejere af Manyone, så de får hænderne på kogepladen, ligesom de øvrige partnere i bureauet.

Molamil opnåede i 2018 et resultat på 0,7 millioner kroner ud af en bruttofortjeneste på 8,5 millioner kroner.

- Vi glæder os til at arbejde med bredere opgaver og være med til at skabe morgendagens digitale designløsninger. Det er spændende at for os at blive en del af Manyone på dette tidlige tidspunkt og potentielt bidrage til udviklingen af virksomheden, siger Jorge Hernandez.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Genopfinder sig selv

Molamil-stifteren peger også på den galopperende digitale udvikling. Den kræver at alle – også et bureau som Molamil med teknologi i DNA’et – konstant genopfinder sig selv.

- Hvis vi skal forblive mindst på omgangshøjde med resten af markedet, så lyder vores analyse, at vi skal have stærkere strategiske kompetencer om bord. Vi skal blive endnu bedre til at tage vores kunder i hænderne og fortælle dem, at det, vi arbejder med, ikke blot er kreativt spændende løsninger, men også kan være forretningskritiske. Den del styrker vi betragteligt ved at blive en del af Manyone, mener Jorge Hernandez.

Krav om øget hastighed i leverancerne er også en af årsagerne til, at Molamil-stifteren ser stort potentiale i salget til Manyone.

- Tiden er bogstaveligt talt ved at løbe fra langvarige digitale designprocesser. De skal forenkles, og bureauerne skal levere design-løsningerne hurtigere, siger Jorge Hernandez.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Dét er David Fellah fra Manyone helt enig i. 

- Vi er gået helt væk fra at tale om designprocesser. Vi skal arbejde på en helt ny måde, hvor vi i stedet taler om de bedste metoder til at levere de digitale designløsninger langt hurtigere end tidligere, siger Manyones bestyrelsesformand.

I forbindelse med opkøbene af THINK og Skibsted ID kom det frem, at Manyone også er på opkøbt-jagt efter et management konsulenthus.

Er I stadig det?

Ja, det er vi. Nu har vi skabt en stærk, international designbureau-platform og intensiverer jagten efter et Management Consultancy. Vi går den modsatte vej af det, vi ellers ser på bureaumarkedet, hvor IT- og konsulenthuse køber bureauer, der derefter oversvømmes af konsulent-kultur. Vi tror på det modsatte som vejen til succes, slutter David Fellah.

LÆS OGSÅ: DESIGNIT-VETERANER KØBER OP: SKABER INTERNATIONALT BUREAU