Det digitale bureau Ambition, der opstod i 2017 som en fusion af Direct Gruppen-bureauerne DM Partner, Webjuice og Director, har købt den nordiske del af det børsnoterede, franske bureau Artefact for et ikke oplyst beløb.

Overtagelsen sker den 1. marts, hvor de omkring 20 medarbejdere i Artefact flytter sammen med Ambitions godt 50 medarbejdere på bureauets domicil i Enigheden på Lygten i København. 

Derudover følger der også ”flere store kunder” med i overtagelsen, heriblandt Danske Spil.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Købet af Artefact i Norden giver os endnu bedre kort på hånden på det digitale område, hvilket er det, markedet efterspørger, siger Peter Nyemann, adm. direktør for Ambition.

Han peger på, at der ”er oplagte synergier mellem de to bureauer”.

- Artefacts lokale kunder vil få glæde af Ambitions data- og analysekompetencer, mens vores kunder blandt andet vil opleve endnu stærkere digitale udviklingskompetencer og eksekvering, siger Peter Nyemann.

Strategisk samarbejde

Martin Olesen, der blev ny direktør for Artefact i Norden i juni 2019, kalder Ambitions overtagelse af Artefact for ”en god løsning”.

- Artefact har gennem en periode arbejdet på at finde en model, hvor vi kunne styrke positionen på det nordiske marked, og det her er den bedste løsning, siger han.

Som en del af aftalen er der indgået et strategisk samarbejde mellem Ambition og Artefacts globale organisation.

- Det er en stor styrke for os, at Artefact kan tilbyde sine kunder et stærkt set-up i Norden, og fremover vil Ambition også være en endnu stærkere rådgiver over for internationale kunder, siger Martin Olsen, der fortsætter i Ambition/Artefact indtil integrationen mellem de to digitale bureauer er faldet helt i hak.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Styrker rådgivningen

Ambition blev i januar 2020 i årets MyImage-analyse kåret som det bedste digitale bureau til at skabe resultater samt til at analysere og anvende data.

Heraf fremgik det også, at de digitale bureauer for første gang har ovetaget de klassiske reklamebureauers position som annoncørernes vigtigste bureaupartner, og den udvikling kan Peter Nyemann godt genkende:

- Det handler mere og mere om at få resultater ud af de teknologi-investeringer, som kunderne har foretaget og vil foretage. Jeg er sikker på, at vi med opkøbet af Artefact styrker bureauet yderligere på netop dette område, slutter han.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.