Envision har for andet år i træk måttet notere sig et fald i omsætningen, en nedgang i medarbejderstaben samt et mindre fald på bundlinjen.

Det fremgår af et nyt årsregnskab fra det aarhusianske reklamebureau, hvor resultatet alligvel kaldes ”tilfredsstillende” i ledelsesberetningen.

- Vi er glade og tilfredse. Det er et godt resultat skabt midt i en transitionsperiode for bureauet, siger Anders Tranæs, CEO, Envision.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

I det nye årsregnskab, der dækker perioden fra 1. oktober 2018 til 30. september 2019, måtte Envision notere et fald i omsætningen på 13 procent, årets resultat skrumpede fra 16,2 millioner til 14,8 millioner kroner, mens det gennemsnitlige antal af fuldtidsansatte medarbejdere faldt fra 110 til 90.

Tilbudsaviser bag tilbagegang

- Vi har foretaget de tilpasninger, der har været nødvendige på et marked, der går op og ned, siger Anders Tranæs og henviser til, at især aktiviteten på arbejdet med tilbudsaviser – der traditionelt har været en af bureauets kernekompetencer – er faldende.

- Den udvikling overrasker os ikke. Vi står blandt andet for Føtex’ tilbudsaviser, som netop har meldt ud, at de vil reducere yderligere. Det er også blandt grundene til, at vi melder forsigtigt ud i forhold til indeværende regnskabsår, siger Anders Tranæs.

Den ”transitionsperiode for bureauet” som Envision-CEO’en henviser til, bunder i den strategi, han har stået i spidsen for, siden han overtog hjørnekontoret i reklamebureauet i oktober 2018.

Den indebærer blandt andet en omstrukturering af bureauet - der tidligere primært har været kendt for forbrugerindsigt og reklameproduktion - til at have flere strenge at spille på. Ikke mindst på det kreative område.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Nye kunder og optimisme

Derfor er han også godt tilfreds med, at Envision blandt andet i perioden har udvidet samarbejdet med Bilka, så Envision nu udover blandt andet at producere hypermarkedets tilbudsaviser også er kreativt leadbureau.

Senest har bureauet endvidere føjet blandt andre Loop Fitness og byggemarkedskæden XL-BYG til kundelisten. Sidstnævnte har netop udmøntet sig i et nyt TV-univers, som Envision har skabt i samarbejde med M2 Film.

Det er - ligesom en kampagne for Økologisk Landsforening, hvor bureauet vækkede Gulddreng til live - ifølge Anders Tranæs eksempler på, at bureauet udvikler sig i den rigtige retning på den kreative front.

Derudover mener han, at Envision, som er en del af bureaugruppen First Chair Group, der ud over det aarhusianske reklamebureau omfatter GORM Agency, Rodkjær Event, Unique Human Capitial, A2 og Harbinger Public Relations, har fået flere strenge at spille på.

Sidstnævnte er i øvrigt netop rykket ind hos Envision i Aarhus.

- Det betyder, at vores spændvidde bliver lige en tak bredere, når kunderne ønsker det, siger Anders Tranæs, der forventer et overskud på et sted mellem 11 og 14 millioner kroner før skat i ”efter flere ekstraordinære gode år” i indeværende regnskabsår. I det nye årsregnskab landede overskudsgraden på 14,1 procent.

- Det er flot, og et resultat, som vi har meget svært ved at være utilfredse med, siger Anders Tranæs.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Nøgletal Envision Reklamebureau A/S:

(mio. kr.)

                                           2018/2019    2017/2018                         

Nettoomsætning:               126,9             146

Primært resultat:               18                  20,8

Årets resultat:                    14,8               16,2              

Egenkapital:                       27,3               28,6

Gns. antal medarbejdere:  90                  110