Der er skiftet helt ud øverst på listen over de virksomheder, som de danske bureaudirektører mener, har været bedst til at ”imødekomme markedsudviklingen i deres marketing-aktiviteter” i det forgangne år.

Det viser den nye Bureaudirektør trendanalyse, der er en af tre analyser, som udkommer samlet i den store Trendrapport 2019 fra MyResearch.

LÆS OGSÅ: HVEM TJENER MEST? SE BUREAUERNES TOPLØNNINGER HER.

Bureaudirektørerne er blandt andet blevet bedt om uhjulpet at pege på de tre virksomheder, som efter deres mening har været bedst til netop dét: At imødekomme markedsudviklingen i deres marketing-aktiviteter i 2018.

Svarene viser sig at sende Carlsberg, Danske Spil og Velux klart til tops, mens mere stabile topnavne på listen, som f.eks. Momondo og Ikea må se sig fortrængt til pladserne lige uden for Top 3. 

Også SAS har flyttet sig pænt opad sammenlignet med tidligere år.

Fortrænger tidligere vindere

Det er i år fjerde gang, MyResearch gennemfører analysen, og siden den første i 2016 har især fire virksomheder - Ikea, Momondo, Danske Bank og Spies - markeret sig som brands, bureaudirektørerne gerne vil anerkende.

Alle har været med i toppen i tre ud af fire analyser. De tre af dem har endda været nummer et – Ikea i 2018, Danske Bank i 2017 og Spies i 2016 – og to af dem, Ikea og Momondo, er da også fortsat med på dette års liste, blot længere nede. 

Ser man isoleret på dette års Top 3, er den bemærkelsesværdig forstået på den måde, at hverken Carlsberg, Danske Spil eller Velux tidligere har gjort sig synderligt bemærket i analysen.

LÆS OGSÅ: ET ENKELT BUREAUS VILDE OVERKUD SIKRER KANONÅR FOR BRANCHEN.

Ganske vist blev Carlsberg og Danske Spil nævnt af et lille antal bureaudirektører i 2017 og 2016, men det var ikke nok til at gøre sig gældende i toppen af listen.

For Velux’ vedkommende har man slet ikke været nævnt tidligere – og ingen af årets tre topnavne blev nævnt så meget som en eneste gang, da analysen blev gennemført sidste år.

Flere mulige forklaringer 

At netop Carlsberg, Danske Spil og Velux dukker op i toppen af listen over de brands, bureaudirektørerne gerne vil anerkende, er måske ikke så overraskende.

- De tre nye navne, der topper listen, matcher på mange måder nyhedsstrømmen, siger Mogens Østergaard, adm. direktør i MyResearch, og tilføjer:

- Velux og Carlsberg har f.eks. været meget synlige med cases, der har trukket betydelig opmærksomhed i medierne: Carlsberg blandt andet med et initiativ, der reducerer plastanvendelsen i bryggeriets emballager, og Velux med purpose-kampagnen The Indoor Generation, som &Co. stod bag. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Dertil kommer, at alle tre virksomheder har gjort sig bemærket ved awardshows:

- Ved Danish Digital Award satte Danske Spil sig suverænt på titlen som Årets digitale virksomhed, hvortil kom, at Danske Spils Head of Digital Marketing, Jesper Thyssen, blev kåret som Årets digitale profil.

- Carlsberg vandt en sølv-løve ved Cannes Lions i verdensmåls-kategorien, Sustainable Development Goals, for sit plast-reducerende initiativ, Snap Pack.

- Og ved Creative Circle Award i foråret blev Velux kåret som Årets Kunde/Advertising.

Også et bureau skiller sig ud

Listen over de virksomheder, som bureaudirektørerne fremhæver, bemærkes formentlig også med glæde hos især ét reklamebureau: &Co.

Tre ud af de seks øverste på listen, Velux, Momondo og SAS, er således alle kunder hos &Co., som dermed kan glæde sig over en – omend indirekte - anerkendelse fra bureaukollegaerne. 

En hæder, der kommer oveni anerkendelsen fra annoncørerne i CMO trendanalysen, der også er en del af Trendrapporten 2019.

Her peger 120 marketingansvarlige uhjulpet på de bureauer, som efter deres mening har været særligt gode til at imødekomme branchens udfordringer og markedsudviklingen generelt i det forgangne år.

Og ja, &Co. topper igen i år denne liste – et mulehår foran Hjaltelin Stahl og Isobar (det tidligere Magnetix).

Bureaudirektørernes favoritbrands – Top 3/2019

(Navn, procentdel, der nævner brandet)

- Carlsberg, 19
- Danske Spil, 19
- Velux, 19 

Bureaudirektørernes favoritbrands – Top 3/2018

- Ikea, 19
- Danske Bank 11 
- Momondo 11 

Bureaudirektørernes favoritbrands – Top 3/2017

- Danske Bank, 33
- Momondo, 23
- Spies, 21

Bureaudirektørernes favoritbrands – Top 3/2016

- Spies, 18
- Ikea, 18
- TrygFonden, 11

Om Trendrapporten 2019

Trendrapporten er i år sponsoreret af Agillic, Creative Club, Hjaltelin Stahl og Isobar, og rapporten indeholder resultater fra følgende tre analyser:

§ CMO trendanalysen, der afdækker, hvordan marketingbudgetterne disponeres. De 120 CMO’er der har deltaget, repræsenterer samlet set et marketingbudget på 5,1 milliarder kroner.

§ Bureaudirektør trendanalysen med deltagelse af 74 bureaudirektører repræsenterer en samlet bruttoavance på 2,9 milliarder kroner. Her svarer bureaudirektørerne på en række spørgsmål om udviklingen på bureauet og i markedet.

§ Nøgletalsanalysen er baseret på 327 bureauer/grupper og en samlet bruttoavance på 7,6 milliarder kroner. Der vises nøgletal for de 266 bureauer, der har over fem millioner kroner i bruttoavance.

Rapporten koster 3.950 kroner inkl. de 10 procents rabat, som gives til medlemmer af Dansk Markedsføring. Den kan bestilles på kontakt@myresearch.dk.