Efter Virtue for nylig vandt Grand Prix i Cannes for casen adDRESS THE FUTURE for modebrandet Carlings, er kreativ direktør, Morten Grubak, nærmest blevet lagt ned af jobansøgninger.

- Det glæder mig af flere grunde. For det første, fordi vi altid har stræbt efter, at vores medarbejdere skulle være lige så internationale som vores kunder – og det godt kan være svært at overbevise folk fra Sydney eller Sydafrika om, at det er fedt at flytte til Vesterbro, siger han og fortsætter:

-  Og helt konkret, fordi vi står over for at skulle ansætte en del nye kreative – blandt andet en CD til den daglige ledelse af vores London-kontor, som jeg for nylig har overtaget det kreative ansvar for. 
 
 

Efter Cannes har Virtue for eksempel fået ansøgninger fra top-kreative profiler fra bureauer som Wieden & Kennedy og 72&Sunny, fortæller Morten Grubak:

- Så der er ingen tvivl om, at Grand Prix’en har hjulpet os til at tiltrække det talent, vi skal bruge.

Hvad betyder Grand Prix’en ellers for jer?

- At vi for alvor har etableret Virtue som et kreativt bureau – ikke en content shop. Vi har tidligere oplevet, at folk ikke kunne hitte ud af, hvad vi stod for – blandt andet fordi vi udsprang af VICE.

- Men det kapitel tror jeg, at løverne er med til at lukke. Og jeg håber, at vi nu bliver talt med i den håndfuld af danske bureauer, der har rå kreativitet som kerneydelse.

LÆS OGSÅ: DANSK GRAND PRIX-VINDERCASE TÆT PÅ SLET IKKE AT KOMME TIL CANNES.

Det handler om momentum

Om hvad man som bureau kan "få ud af en Grand Prix", sagde Danske Lars Bastholm – der selv vandt Grand Prix i Cannes med sit daværende bureau Framfab tilbage i starten af 00’erne – for nylig følgende til Markedsføring:

”… for mange virksomheder, vi mødtes med, var det et reelt problem, at vi havde base i København. Og de fleste af de Framfab-kontorer, der var rundt omkring i verden, havde slet ikke samme høje kreative niveau som i Danmark, så vi kunne ikke bare sende opgaverne videre til dem.”

Verden ser selvfølgelig anderledes ud i dag, men hvad tænker du: Kan I forvandle Grand Prix-succesen i Cannes til en bredere og endnu større kreativ succes for Virtues danske kontor?

- Ja, det både håber og tror jeg, vi kan. Det handler om momentum – og så arbejder vi jo i en langt mere forbundet verden i dag, end Framfab gjorde i starten af nullerne.  Vi arbejder meget med ressourcedeling, cloud collaboration, udveksler talent i netværket, osv.

LÆS OGSÅ: KREATIV DIREKTØR EFTER GRAND PRIX: DEN PRIS TILHØRER HELE BRANCHEN.

- Men først og fremmest tror jeg at det vil gøre det lettere for kunder – nye som gamle – at købe ind i modigt arbejde. At anerkendelsen fra Cannes gør det lettere for dem at stole på en vild idé.

Ny forretningsmodel

Hvordan mener du?

- Jamen, tag nu Carlings. De kendte ikke os, og vi kendte ikke dem. Vi pitchede på en brief, der egentlig bare havde som mål at få trafik ind på deres nye webshop - og så præsenterede vi et pilotprojekt, hvor vi testede en hel ny forretningsmodel, siger Morten Grubak og fortsætter: 

- Det kræver jo mod at sige ja til. Vi var heldige, at de havde en fandenivoldsk CEO, der ender med at banke i bordet og siger “Fuck it – vi gør det”. Forhåbentlig kommer løverne til at veje tungt på vægtskålen, når vores andre kunder skal beslutte sig fremover. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Morten Grubak tilføjer:

- For Carlings endte satset i hvert fald med at give pote. Faktisk var deres største ønske at komme i Hypebeast. Det kom de på første dag, så allerede der havde vi nået deres mål. De kunne ikke købe sig til pladsen, men de kunne udkomme med noget, der var opsigtsvækkende nok til at komme i mediet. Så nu bygger vi videre.

Ny serie på vej

Så når Lars Bastholm siger, at han er trist over, at han ”ikke længere kan købe et par digitale sølvbukser til at strutte rundt i på Instagram”, få han så en ny mulighed?

-  Altså, jeg kan ikke love Bastholm sølvbukser, men jeg kan love, at næste kollektion er på vej. 

-  Oprindelig var det faktisk planen, at det skulle komme i slutningen af august. Men nu er vi begyndt at udvikle yderligere på konceptet – i dialog med nogle af de store sociale platforme – så et præcist tidspunkt kan jeg ikke give dig. Men vi satser på at give Lars - og alle andre – et nyt, digitalt outfit en gang i efteråret, siger Morten Grubak.