Det var en bemærkelsesværdig begivenhed i den danske, kreative branche, da Virtue i juni vandt Grand Prix ved reklame-VM i Cannes.

Prisen var ikke alene Danmarks første af slagsen i mange år.

Det var også Virtue-netværkets første - og fra de 27 Virtue-kontorer rundt om i verden var anerkendelsen stor, fortæller kreativ direktør Morten Grubak:

- Det har givet genlyd hele vejen op og ned. Flere steder fra lød budskabet: ”Det her er jo et fyrtårn i forhold til, hvordan vi andre skal gøre tingene.”

Men i månederne op til festivalen i det sydfranske var man i netværket ikke helt så Cannes-begejstrede.

- VICE, som ejer Virtue, har jo i mange år været kendt for at være med og holde mange, vilde fester i Cannes. Men der var faktisk så meget nay omkring det i år, at vi på et tidspunkt ikke rigtig troede, at vi ville komme derned, fortæller Morten Grubak.

LÆS OGSÅ: KREATIV DIREKTØR EFTER GRAND PRIX: DEN PRIS TILHØRER HELE BRANCHEN.

Hvordan kan det være?

- Det har noget at gøre med, at vi er i gang med en relancering af os selv. At Cannes lidt er den ”gamle” industri, mens vi i Virtue gerne vil være noget andet: Vores anerkendelser skal gerne komme andre steder fra end industriens egne præmieuddelinger.

- The Genderless Voice er et rigtig godt eksempel på den type projekter, der skal tegne os. Casen er blevet fremhævet i en ny rapport fra Unesco.

Og til efteråret bliver den udstillet på Design Museum i London (foto tv).

- Det er det, vi allerhelst vil: Skabe idéer til omverdenen og ikke bare til os selv og branchen, siger Morten Grubak og tilføjer:

- Så du kan sige, at Virtue ikke benchmarker sig mod priser, men mod hvad vi kan gøre for kulturen. Og derfor har der også været lidt den der ”anti-Cannes” stemning i netværket.

Bookede en lille airBnB

I sendte alligevel de to cases ind i februar – var det så helt for egen regning og risiko?

- Ja, for normalt er det jo sådan, at det internationale kontor sørger for alt – indsendelser, booker fly, hotel, chauffør, alt. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Men det var der ikke rigtig lagt op til i år, så vi sendte selv ind og bookede en meget lille airBnB-lejlighed til vores danske team. På egen hånd – og for egne penge.

Men til Cannes kom hovedkontoret dog alligevel, fortæller Morten Grubak:

- Der er for mange forretningsmuligheder dernede til, at man ville blive væk. Det internationale kontor var repræsenteret af kontaktfolk og direktører, og de kørte benhårdt på newbizz, hvert minut. 

- Møder hele dagen. Krav om konkret output på alle møder. Der bliver sikkert lukket et kvartal i ordrebogen i løbet af ugen.

Men business-aktiviteter eller ej, så var der aldrig tvivl om, at de danske præstationer gav genlyd:

- De støttede op, selvfølgelig, og var hele vejen igennem super-stolte af os. Men de var der ikke for rosévinens og løvernes skyld, det er helt sikkert.

Og hvad tænker du i dag om forløbet?

- For mig viser det bare, at gode idéer kommer fra bunden. Og de kommer ikke videre, med mindre man har hjerte til at skubbe på. Også selv om topledelsen ikke nødvendigvis er solgt fra dag ét. 

LÆS OGSÅ: OPRUSTER EFTER GRAND PRIX: KREATIVE TALENTER FLOKKES OM VIRTUE.

- Jeg tror, mange kreative godt kan lade sig slå ud, men klø på. Man ved s’gu aldrig, hvor langt det kan nå. Det her har i hvert fald overgået alle min forventninger, siger Morten Grubak.

Svært at tro på

Men faktisk var Grand Prix-ceremonien ikke ugens højdepunkt, lyder den umiddelbart lidt overraskende melding fra Morten Grubak på spørgsmålet om ”det største øjeblik”:

- Det må være torsdagen, hvor vi vinder guld for Carlings og tre bronze for Genderless Voice. Det var nok den største dag, også fordi Genderless Voice har en stor plads i mit hjerte og virkelig er en syretest af det, vi gerne vil.

- Den aften var vi også ekstra spændt på resultatet. Vores kreative direktør, Emil Asmussen, var fløjet derned i forvejen for at præsentere casen for Glass- og Innovation-juryerne, men efter det gik der jo en lille uge, før vi fandt ud af, at det havde båret frugt, og at vi vandt i Glass.

Men Grand Prix, altså det er da…? 

- Jo, men hver dag var en ny erobring af noget, vi ikke havde prøvet før - end ikke turde håbe på. Så på mange måder var hver dag bare over the top

- Og jo, Grand Prix var selvfølgelig helt specielt, men man får det jo at vide tidligt på dagen. De ringer allerede om morgenen for at forberede én på at være der til aftenens show. Og det var faktisk en rimeligt syret situation at få det kald.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Hvorfor det?

- Jamen, jeg turde ikke tro på det. Jeg tænkte, at det kunne jo let være en fejl, så jeg turde ikke sige det til de andre. Tænk nu hvis? Tænk nu, hvis de havde fucket op i numrene eller noget? 

- Jeg skulle virkelig holde den Grand Prix-løve i hænderne, før jeg for alvor troede på det. 

Men den var som bekendt god nok – her kan du se øjeblikket, da Morten Grubak og teamet får overrakt Grand Prix’en på scenen i Cannes.