DEBAT: Torsdag efter torsdag investerer “Løverne” i innovative og ambitiøse mennesker. Start-ups bliver hjulpet ud over rampen af investorernes erfaring, ekspertise og netværk.

Men midt i diskussion om salg, marketing og logistik bliver én ting ofte glemt: brand.

– Vi har de bedste digitale marketing-gutter tilknyttet, som kommer til at spytte jeres produkter ud over det hele.

Sådan siger gerne næsten alle de fem investorer i DR’s program Løvernes Hule. Ideen er på plads, produktet spiller, og teamet holder. Nu skal den unge virksomhed bare ud over stepperne på den digitale marketingraket.

Markedsføring er også vigtigt for en virksomhed. Men er der en fare for, at både startups og investorer bliver forblændet af alle disse KPI’er, sociale medier, retargeting og automation-muligheder?

Glemmer investorer og iværksættere den langsigtede position og værdien af at bygge et brand? Når der tales om virksomheden 10 år fra nu er det kun i tal, og sjældent om hvilken rolle mærket spiller i markedet.

" Dit brand udstikker kursen for hele virksomheden, så alle trækker i samme retning både som lille start-up og som etableret, vækstende virksomhed.
Lobber Levin | Senior Strategic Writer | Everland | og Rasmus Vestergaard Petersen | PR & Communications Manager | Everland

Branding og følelser

Som startup eller scale-up er det helt afgørende at sælge nogle produkter. Det holder virksomheden i live. Et brand skal være kommercielt. Det er typisk kun godt, hvis det også kan sælge varer.

Et brand synliggør din relevans, differentiering, og bæredygtighed. Et velfunderet brand styrker skaleringen og øger væksten.

Dit brand udstikker kursen for hele virksomheden, så alle trækker i samme retning både som lille start-up og som etableret, vækstende virksomhed.

Hertil kommer, at alle købssituationer er 95 procent følelsesladet. Mennesker forbinder sig følelsesmæssigt med brands, der appellerer til dem. En vigtig overvejelse, som er værd at huske på.

Et brand kan hjælpe dig ud af pris-ræset – et nulsumsspil – hvor den billigste og mest desperate vinder, og i stedet få folk til at betale den rette pris, alene fordi de har en (følelsesmæssig) præference.

" Marketing har brug for branding, og branding har brug for marketing.
Lobber Levin | Senior Strategic Writer | Everland | og Rasmus Vestergaard Petersen | PR & Communications Manager | Everland

Hvorfor bliver branding nedprioriteret?

Et brand kan være en abstrakt ting at have med at gøre, og det står ofte på skud som værende varm luft. Det virker sværere at måle på, end de klassiske salgsmål.

Det er nemmere at forholde sig til sin marketing-indsats, og følge, om man holder budgettet med en høj eller lav ROI.

Les Binet og Peter Fields, de førende eksperter inden for marketing effektivitet, anbefaler, at ens marketingbudget er splittet 60:40 imellem langsigtet strategisk branding og kortsigtet taktisk marketing. Og her bliver det straks lidt sværere for marketingfolk.

Langt de fleste ved, hvad målene er for deres næste kampagne, men de færreste har sat mål for deres brandingindsats.

Men hvad med målene for dit brand? Hvad retfærdiggør dit brands eksistens? Hvad er formålet? Hvem aspirerer forbrugeren mod at blive, når de køber netop dit produkt? Hvad er de langsigtede mål for brandet, som hver enkelte kampagne, begivenhed og initiativ understøtter?

Det er nogle ting, der er sværere at svare på. Men det burde det ikke være. Det burde være noget, som gennemsyrer alt, hvad marketingafdelingen gør – uden undtagelse.

Det er dog ikke fordi, vi vil tale marketing ned. Marketing har brug for branding, og branding har brug for marketing.

Som en nylig undersøgelse viser, så er branding også kommet højt op på CMO’ernes liste. Og det er med god grund. For dit produkt er dit brand, men dit brand er også dit produkt. Du er nødt til at have styr på begge dele.

Du er nødt til at dyrke synergien imellem branding og marketing – og ikke kun dyrke den ene.