For et par år siden var TikTok en næsten ukendt platform for de fleste mennesker. Denne sommer var app’en en af hovedsponsorerne ved EM, og den har omkring 700 mio. månedlige brugere over hele kloden.

Så hvad er det denne app, som lokker unge (og gamle) til at øve dansetrin, egentlig kan fortælle virksomheder? Er der noget at lære af den massive vækst?

Jeg mener, at der er en række interessante perspektiver, som brands og CMO’er bør have for øje:

#1 Folk forbruger ikke. De skaber

TikTok har annonceret deres egne kreative award-priser i forbindelse med den kreative festival Cannes Lion.

TikTok-platformen lever af og afføder brugernes kreativitet. Og det viser noget unikt. Folk forbruger ikke bare indholdet tankeløst; de kreerer. Og TikTok er en slags katalysator, som sørger for, at endnu flere personer udtrykker sig gennem forskellige formater. Forbrugere vil interagere og gøre noget frem for bare at iagttage.

Nogle vil helst øve sine dansetrin uden at blive kigget over skulderen og interagere med andre, men det er afgørende for brands at forstå, at forbrugerne forventer, at brands stadig interagerer og tage del i samtalen. Derfor er det nødvendigt, at man som brand lytter og forstår, hvornår konteksten og tidspunktet er rigtigt til at spørge folk, om de vil interagere med dem.

#2 Tanker om privatliv ændrer sig

For nogle forbrugere trumfer bekvemmelighed privatliv.

Mange er klar over, at de bytter deres data for nemmere adgang og lader det blive ved det. For andre afhænger det af situationen og den data, de deler. Men der er tegn på, at en ændret holdning er på vej. En ny undersøgelse fra McKinsey fandt, at 87 pct. af respondenterne “ikke ville samarbejde med en virksomhed, hvis de bekymrede sig om dens håndtering af datasikkerhed”.

Brands, der kigger ud i fremtiden, ved dette og agerer derefter. Brands, der drager omsorg for forbrugerne og deres data, forstår aspekterne af datasikkerhed og vigtigheden af GDPR og udviser fuld transparens over for deres kunder for at opnå tillid og samtykke.

Det sker, fordi kunder stadig forventer at opleve transparens, sikkerhed og ‘værdi for pengene’. Og mange vil definere det selv, hvilket rykker magtbalancen til deres fordel.

#3 Forbered dig på den nye TikTok

TikToks stigende popularitet understreger nødvendigheden af agilitet. Folk længes efter nye ting, og barrieren er så lav, at der måske eksisterer en ny TikTok, som indtil videre kun er til stede i en ung entreprenørs bevidsthed et eller andet sted i verden.

Ved konstant at holde øje med nye trends og teste nye ting, for eksempel Clubhouse, kan brands opnå et tidligt indblik i kommende stjerner.

Men at holde øje med horisonten er kun en del af løsningen. For at kunne reagere på nye trends er man nødt til at have et diverst team såvel som fleksible værktøjer, der gør det muligt at tilpasse sig, når en ny situation eller forretningsmulighed præsenterer sig selv.

Ingen ved, hvad fremtiden bringer. Men hvis vi kigger tilbage i tiden, kan vi se, hvordan digitaliseringen har banet vejen for et stort antal produkter, services og brands. På samme tid bliver forbrugere verden over rigere og bruger mere tid på digitale platforme. I dag bruger forbrugerne TikTok; om to år bruger de måske noget andet.

I min optik står læringen klar; brands skal møde forbrugernes behov for kreativitet, få styr på deres dataansvar og sørge for at have det rigtige team, som kan reagere hurtigt, når det nye eller næste TikTok-fænomen dukker op.

Det er lige om hjørnet. Vi ved bare ikke hvilket.

Franck Attia er direktør i Adobe i norden.