Carlsberg blev med tre priser den helt store vinder ved Årets Rambuk, hvor også bureaupartnerne IUM, Yellow, CommunityContent, Marvelous, Staerbo Communication og Thinkhouse blev hædret, men faktisk spillede et syvende bureau også en nøglerolle i den store Carlsberg-fortælling.

Det drejer sig om det journalistisk funderede content-bureau Wunderkind Media, som var central i det content marketing-arbejde, der gav Carlsberg sejren i Aller Media Branded Content-kategorien.

- Vi har produceret omkring 80 procent af alt content og været med hele vejen fra idé til eksekvering, siger Anders-Peter Landert, direktør for Wunderkind Media, der beskriver bureauet som ”et medie- og marketingsbureau, der med journalistisk kommunikation laver medieløsninger og markedsføring for virksomheder i hele Danmark”.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER

Ros fra juryen

Krumtappen i Carlsberg-casen var et kampagnesite, hvor det danske bryggeris farverige historie, blev fortalt i lyd, video, tekst og billeder, og det prisvindende arbejde fik rosende ord med på vejen ved Rambuk-festen:

- Content Marketing kan serveres visuelt, retorisk og/eller audiovisuelt og dermed være både en fryd for øjet og en rislen for øret, hvis det er godt lavet, sagde Jeppe Madsbad Lauritzen, Nordic Marketing Director hos Santander Consumer Bank og medlem af Rambuk-juryen, da han overrakte prisen til mediebureauet IUM og Carlsberg.

- Hvis det så har den lille ekstra faktor, hvor alt smelter sammen til en enhed mellem medie og annoncør, kan det faktisk gå lige i hjertet. Og det synes juryen, at Carlsbergs indsats på området gjorde i år, fortsatte han.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER

150.000 anslag leveret

Det eneste, som Wunderkind ikke stod for på Carlsbergs kampagnesite, var det tekniske set-up. Bureauet leverede 20 artikler på godt 150.000 anslag i alt, som blev bundet sammen af en tidlinje på kampagnesitet. De affødte desuden advertorials bragt i Berlingske Medias medier.

- Dertil kommer blandt andet en podcast på Radio24syv, så indholdet kom ud at leve på tværs af mange platforme, siger Anders Peter-Landert, der er ansvarlig for Carlsberg-samarbejdet hos Wunderkind.

Samarbejdet mellem Wunderkind og Carlsberg går et stykke tilbage i tiden, da bureauet også var med, da bryggeriet lancerede 1883-brandet med en massiv kampagne i 2017. Her leverede Wunderkind Media i regi af BTMX Partnerlab indhold til featuresitet ”En vild historie om øl”.

Wunderkind Media holder til i Skyttegade i København, og bureauet blev stiftet i 2014 og producerer redaktionelle tillæg for medier, avis- og magasinlayout, content marketing og eksekvering af PR- og marketing-kampagner.​

Bureauet opnåede i seneste regnskabsår (2017/2018) en bruttofortjeneste på 5,8 millioner kroner, et årsresultat på 0,7 millioner kroner og havde i gennemsnit 13 fuldtidsbeskæftigede medarbejdere.

Årets Rambuk-priser blev uddelt torsdag i uge 40. Du kan se en video fra festlighederne herunder:

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER