Klumme: Forstår din virksomhed hvilken rolle marketing spiller i forhold til salget og firmaets branding i din virksomhed?

Forstår ledelsen at udnytte markedsføring både strategisk og taktisk? Tænker organisationen marketing ind i alle dens kontaktpunkter?

Min oplevelse er, at marketingafdelingen ikke bliver inddraget tidligt nok i processerne. Tudekiks eller ej. 

For mig et det et opråb til mig selv og vores egen faglighed om at blive langt bedre til at skabe forståelse for, hvad marketing kan og gør for organisationen på både den korte og lange bane.

Marketing er med til at gøre både indkøb og salg til en succes…  Men er det sådan, vi bliver set?

LÆS OGSÅ: JEG RINGER TIL KUNDESERVICE - DER ER DOG DET PROBLEM AT...

Markedsføring har mange ansigter: Vi skal trække kunder til vores salgskanaler, hvad enten det er offline eller online. Vi skal forstå kunderne og kunderejsen, rette vores kommunikation mod de segmenter vi ønsker at påvirke og dermed være bindeled mellem indkøbet og salget. 

Vi skal skabe salg her og nu mens vi også bygger brandet op over tid og dermed sikre fokus på den langsigtede strategi.

Men er vi gode nok til at markedsføre os selv internt i organisationen? Er vi gode nok til at vise vores værd? Eller er vi afdelingen som altid siger ”ja”, for salget skyld? 

Vi kan bevise, via vores digitale kanaler, hvor mange kunder vi trækker til salget - og vi vurderes af vores kunder via NPS – det er jo helt fint. 

Men er alle i organisationen faktisk klar over den rolle, de spiller i at bygge brandet og dermed salget op over tid? 

Husker alle, at hver gang de er i kontakt med en samarbejdspartner, kunde eller leverandør, at de efterlader en ”cookie”…? Og at denne er mange penge værd…

LÆS OGSÅ: JEG RINGER TIL KUNDESERVICE - DER ER DOG DET PROBLEM AT...