KLUMME: Du har måske læst om fænomenet ”ghosting”. Det er åbenbart udbredt på højde med klamydia inden for dating. 

Nemlig, at man dater en person, man engagerer sig i den anden persons liv og man beder den anden person give noget af sig selv. Og så forsvinder man. Uden så meget som en lyd. Ikke så meget som et ”tak, men nej tak”. Man er ude. Væk. Et spøgelse.

Men det er ikke kun i jagten på kærlighed (lang som kortvarig), at der bliver brugt feje kneb. Jeg oplever nemlig også, at forbrugerbrands ghoster deres kunder. Og ikke nok med det. De dukker op igen måneder senere, og tror de kan genoptage relationen – at de kan begynde at date den samme person igen, som om intet var hændt. 

Og så tror jeg faktisk, at de fleste ville foretrække klamydia fremfor den akavede og pinefulde situation.

Jeg taler selvfølgelig om de evindelige kampagner. Om det søjleopdelte år, hvor kampagner med forskelligt fokus falder med varierende intervaller. 

Og det er ikke fordi der mangler gode, gennemtænkte kampagner. De fleste brands har forstået, at kampagner skal være engagerende, skal tale ind i en samfundsaktuel debat og skabe en fælles platform, der knytter brand og forbruger sammen gennem fælles værdier og et højere formål.

LÆS OGSÅ: FALSKE FØLGERE ER IKKE VORES STØRSTE PROBLEM

Brand og bureauer arbejder sammen for at lave det perfekte kampagnekoncept, der tapper ind i den mest relevante arena, skaber højt social engagement – de går i gang med at lave den perfekte "tinderprofil", for ja, NU der skal gøres kur til forbrugerne. Og det bliver der. 

Måske i én måned, måske i to, eller måske i et helt halvt år. Og har man gjort det strategiske og kreative arbejde godt, så har forbrugerne nydt datingperioden. De har givet noget af sig selv og set, hvordan jeres værdier understøtter hinanden, ja måske er de faktisk ved at få følelser for dit brand. 

Og så high fiver brand og bureauer over deres scoring, inden brandet lukker kampagnen og forsvinder fra forbrugerne som det spøgelse, det er. Og planlægningen af den næste kampagne begynder.

Og som det ofte er med brudte kærlighedsrelationer, sidder den efterladet person nu som et stort spørgsmålstegn. Forestil dig så den forundring og nærmest choktilstand, man har, når den tabte kærlighed tre måneder senere dukker op igen. Ofte med et andet formål, nye budskaber etc.

Næste gang du laver en årsplan og planlægger kampagner, så spørg dig selv, om du selv ville have lyst til at date dit brand. 

Spørg dig selv om du er ude efter et one night stand eller et fast forhold.