Danish Online Gambling Association (DOGA) er snart klar med skrappe sanktioner mod de medlemmer, der bryder reglerne i det adfærdskodeks, de underskrev i marts 2019.

Sådan lyder det fra Morten Rønde, direktør for DOGA, der også kan fortælle, at brancheorganisationen er tæt på at kunne præsentere det branchenævn, som skal tage stilling til klager over spiludbydernes markedsføring.

- Vi er meget langt. Vi har nu fået styr på deltaljer om blandt andet økonomien, så jeg forventer, at vi går i luften relativt hurtigt i det nye år, siger Morten Rønde.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Hvem skal sidde med i nævnet?

- Det skal blandt andet bestå af brancherepræsentanter, jurister og uafhængige repræsentanter fra eksempelvis forbrugerorganisationer, siger Morten Rønde.

Hvilke sanktionsmuligheder får nævnet?

- Det er et privat nævn for vores medlemmer, så vi kommer ikke til at udstede bøder. Derimod kommer til at offentliggøre vores beslutninger, siger Morten Rønde.

Hvorfor?

- Det er en relativt potent sanktionsmulighed. Ingen af vores medlemmer har lyst til ”at blive hængt ud” i medierne, fordi de ikke lever op til bestemmelserne i vores adfærdskodeks, siger han.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Stadig flere spil-reklamer

Morten Røndes udmelding kommer efter, at debatten om spilreklamer er blusset op på ny. Den affødtes af sportsmediet Mediano, der meddelte, at det fra 1. januar 2020 ikke længere vil indgå partnerskaber med betting- og casino-firmaer og udbydere af kviklån.

Spiludbydernes markedsføring er især kommet under beskydning for at være alt for omfattende på TV

Tidligere har skatteminister Morten Bødskov (S) eksempelvis udtalt til DR, at ”det er i dag nærmest umuligt at se sport i fjernsynet uden at blive overdænget af spilreklamer – og det er et problem.”

I DOGA’s adfærdskodeks, der trådte i kraft 1. juli 2019, er en af målsætningerne at begrænse antallet af disse.

Sådan er det ikke gået endnu. Tværtimod viser tal fra Kantar, Gallup Adfacts, at der indtil videre er afspillet 1.197 reklamespots for betting på TV og radio om dagen i 2019.

Til sammenligning blev der i gennemsnit dagligt afspillet 426 betting-reklamer på dansk TV og radio i 2012.

Morten Rønde er fortsat enig i, at antallet af spil-reklamer på TV har nået ”et for højt niveau”, som det også lyder i adfærdskodekset.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

DOGA har blandt andet forsøgt at få en aftale i stand med  TV-stationerne, der skulle mindske antallet af spil-reklamer på TV, men Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vendte tommelfingeren ned til initiativet, da det kunne spænde ben for nye udbydere på markedet.

Hvilke andre initiativer har I så sat i søen for at begrænse spil-reklamer på TV?

- Vi overvejer i øjeblikket forskellige initiativer, forbi vi er enige i at antallet af spil-reklamer bør nedbringes, siger Morten Rønde, der ikke kan præcisere, hvad disse initiativer går ud på på nuværende tidspunkt.

Han skal i begyndelsen af december mødes med skatteminister Morten Bødskov (S), der i uge 48 meldte ud, at der kan blive tale om yderligere regulering af betting-reklamer.