Regeringen åbner nu for, at en regulering af spillereklamer kan komme på tale.

- Hvis branchen ikke er i stand til at gøre mere, så er regeringen klar til at arbejde for at gennemføre den nødvendige regulering, så mængden af reklamer reduceres, skriver skatteminister Morten Bødskov (S) til MediaWatch

Debatten om spillereklamer er blusset op på nu, efter sportsmediet Mediano har meddelt, at det fra 1. januar 2020 ikke længere vil indgå partnerskaber med betting- og casino-firmaer og udbydere af kviklån.

- Vi ønsker ikke at pege fingre ad spillebranchen eller dæmonisere nogen. Vi erkender, at nogen vil betragte os som hyklere, fordi vi selv i mere end tre år har haft spilleudbydere som centrale partnere. Men vi er kommet dertil, hvor vi støtter en regulering af markedet for spillereklamer, skrev chefredaktør Peter Brücmann i denne uge på mediano.nu.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Ifølge Kantar, Gallup Adfacts, er der, når vi taler om kategorien spil og lotteri, der omfatter bookmaking og tip, casino, poker og sportsbetting, indtil videre i danske medier i 2019 annonceret for 653,4 millioner kroner brutto, hvilket svarer til 2,1 millioner kroner om dagen.

Tallet skal dog tages med forbehold, da det er baseret på mediernes listepriser, hvorfor der ikke er taget højde for rabatter.

Kantar, Gallup Adfacts, har også kortlagt, at der indtil videre er afspillet 1.197 reklamespots for betting på TV og radio om dagen i 2019. Til sammenligning blev der i gennemsnit dagligt afspillet 426 betting-reklamer på dansk TV og radio  i 2012.

Tidligere har skatteministeren udtalt til DR, at ”det er i dag nærmest umuligt at se sport i fjernsynet uden at blive overdænget af spilreklamer – og det er et problem.” 

- Når de tilmed ligger klods op af reklamer for kviklån, bliver problemet kun endnu større, sagde Morten Bødskov.

Medier vil ikke følge Mediano

Over for Markedsføring har flere medier afvist at følge Mediano:

Poul Madsen, ansv. chefredaktør på Ekstra Bladet, har således oplyst, at man ikke har "planer om at stoppe lovlige annoncer.”

- Jeg følger den lovgivning, der er, og hvis nogen synes, at de reklamer er med til at udvikle en forkert kultur, så må man ændre lovgivningen, sagde Poul Madsen og tilføjede:

- Det er ikke fordi, jeg fralægger mig ansvaret. Jeg overholder loven, men jeg gider ikke deltage i et korstog for at pudse min egen glorie.

Erhvervsminister Simon Kollerup (S) har til gengæld valgt at bakke Mediano op i mediets beslutning:

- Jeg er glad for, at Mediano har taget afstand fra reklamer for de alt for dyre lån og håber, at flere virksomheder vil gå samme vej, skrev ministeriet på vegne af ministeren til Markedsføring.

Ifølge Mediawatch har skatteministeren inviteret spillebranchen til møde om problemstillingen 4. december.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.