Sportsmediet Medianos beslutning om at droppe kommercielle partnerskaber med betting- og casino-virksomheder og kviklånsudbydere, bliver næppe fulgt op af en masse andre - og større - danske medier.

Michael Dyrby, der er ansv. chefredaktør på B.T., påpeger, at ”ethvert medie må tage de beslutninger, som mediet vil.”

- På B.T. har vi det sådan, at det ikke er os, der råber op om reguleringer. Oplysning må være vejen frem, siger Michael Dyrby. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Hvilket ansvar har man som medie, for det man bringer videre?

- Jeg mener, at vi lever i et frit samfund, hvor det påhviler den enkelte at tage ansvar for sine egne handlinger. Det er faktisk forsvindende lidt, hvad vi har af den slags annoncer. Lige nu er der fokus på betting-reklamer, men hvor vil du lægge snittet? En bil kan også slå folk ihjel. Hvad med annoncer fra McDonald’s? 

Kan du sige, hvor mange penge B.T. tjener på disse annoncer?

- Nej, det kan jeg ikke. Men jeg kan se, at det ikke er et superstort marked hos os.

Lignende toner lyder det fra Poul Madsen, ansv. chefredaktør på Ekstra Bladet. Her har man ”ingen planer om at stoppe lovlige annoncer.”

- Jeg følger den lovgivning, der er, og hvis nogen synes, at de reklamer er med til at udvikle en forkert kultur, så må man ændre lovgivningen, siger Poul Madsen.

Han tilføjer:

- Det er ikke fordi, jeg fralægger mig ansvaret. Jeg overholder loven, men jeg gider ikke deltage i et korstog for at pudse min egen glorie.

Hvad tjener Ekstra Bladet på de annoncer?

- Det er en forretningshemmelighed. Men vi har for eksempel lavet masser af kritisk journalistik om kviklån og de horrible renter, der er på de lån, siger Poul Madsen. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

De senere år er markedet for eksempelvis betting-reklamer i Danmark vokset betragteligt, viser en opgørelse fra Kantar Gallup Adfacts, som DR tidligere har omtalt.

Her fremgår det, at der i 2012 i gennemsnit på radio og TV var 426 reklamespots om betting per døgn, mens der i 2019 - frem til august - i gennemsnit var 1.197. Hertil kommer annoncer i andre medier.

Hos Danske Spil, der fra 1. januar 2020 ikke længere har noget med Mediano at gøre, vurderer Mikkel Liechti, der er Marketing Brand Manager for Oddset ansvarlig for de partnerskaber og aftaler, som Oddset indgår, at sportsmediets beslutning næppe får de store konsekvenser.

- Nej, det tror jeg ikke, siger han.

Om Medianos beslutning siger han:

- Mediano har truffet en strategisk beslutning om at gå efter yngre målgrupper, så selv hvis vi gerne ville, kunne vi næppe fortsætte samarbejdet på lidt længere sigt, da vi er bekymrede for, om vi så ville ramme for unge mennesker med vores budskaber.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Mediebureau: Ikke smagsdommere

Medianos beslutning kommer efter den seneste tids debat om spillereklamer. Eksempelvis har Søren Gade, der er medlem af Europa-Parlamentet for Venstre, meldt sig som fortaler for at forbyde spillereklamer, ligesom det tidligere i år kom frem, at de største spillere på det danske bettingmarked – heriblandt Danske Spil – 1. juli var klar med et nyt adfærdskodeks, der lagde op til færre TV-reklamer. 

Hos mediebureauet Orchestra oplever John Herup, CEO, at medieetik er kommet på dagsordenen hos mange af bureauets kunder, og at ”det for en række annoncører giver god mening af udvikle en slags medieetisk kodeks”.

- Det er jo en meget individuel sag, og vi er opmærksomme på ikke at blive smagsdommere, men jeg mener, at vi som mediebureau kan og skal hjælpe med at trække relevante medieetiske områder frem foran vores kunder til fælles drøftelse, siger han.

Har nogle af jeres kunder udtrykt ønske om ikke at optræde side om side med betting-reklamer?

- Nej, det er ikke et emne, som specifikt har været oppe. Det har primært været mediet, annoncetypen, brugen af egne eller eksterne data samt den mere generelle kontekst, vi har diskuteret og udformet kundespecifikke guidelines om, siger John Herup.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.