Det skader næppe brand-kendskabet at være med som merchandise, når den tidligere førstedame Michelle Obama i denne uge indleder sin turné for at promovere sin selvbiografi ”Becoming”.

Derfor blev der da også holdt lidt af en fest hos danske Sprout i Taastrup, da der for nylig tikkede en ordre ind på levering af spireblyanter for i første omgang 100.000 kroner til den tidligere amerikanske præsidentfrue.

Michael Stausholm, stifter af Sprout, der står bag blyanterne, som kan plantes og spire til krydderurter, grønsager og blomster, fortæller:

- Vi blev kontaktet for omkring tre uger siden af et amerikansk bureau, der håndterer merchandise til en række store navne, som fx Lady Gaga, Adele, Rolling Stones og Kanye West, og de bad om et tilbud på vores blyanter.

Der var imidlertid en del hemmelighedskræmmeri forbundet med henvendelsen, og Sprout kunne ikke rigtig hale flere oplysninger ud af bureauet. Hverken om hvem, der skulle bruge blyanterne, eller hvornår.

Kæmpe promotion-turné

- En uge senere kontakter de os igen, og vi får da at vide, at blyanterne skal bruges til en forfatter og en bog-lancering. Så i første omgang blev vi faktisk lidt skuffede og syntes, det lød knapt så spændende, siger Michael Stausholm og tilføjer:

- Altså lige indtil vi fik en ordre på omkring 100.000 kroner til …. Michelle Obama.

LÆS OGSÅ: VERDEN ELSKER DANSK SPIREBLYANT

Blyanterne, hvor af de første allerede er leveret rundt til en række byer, skal bruges i forbindelse med Michelle Obamas promotion-tur, hvor hun fra midt november til ind i december besøger arenaer og stadions med typisk 12-15.000 mennesker og fortæller om sin bog og sit liv.

Og for den danske virksomhed er det naturligvis lidt af et scoop at modtage en sådan ordre.

Kolossal eksponering

- Blyanterne er bestilt med Michelle Obamas bogtitel og budskaber indgraveret, så for os er det en meget prestigefuld ordre, der giver vores brand og virksomhed en kolossal eksponering, siger Michael Stausholm.

Han og Sprout er dog ikke helt uvante med ordrer fra store brands: Gennem årene har virksomheder som Disney, Toyota, Coca-Cola, Virgin Airlines, IKEA - og Vatikanet - bestilt blyanter hos den danske virksomhed.

I forbindelse med ordren til den tidligere præsidentfrue, viste det sig efterfølgende, at hun havde spurgt specifikt efter den danske blyant.

LÆS OGSÅ: SPIRENDE SUCCES KØBER OP I USA.

- Vi fik at vide, at Michelle Obamas team havde henvendt sig til bureauet og bedt om ”blyanter”. Det var man på bureauet lidt paf over, og man googlede og søgte overalt, men fandt kun almindelige blyanter, fortæller Michael Stausholm og fortsætter:

- Da de vendte tilbage til Michelle Obama tomhændede, fik de besked på, at det jo var de danske blyanter, der kan plantes efter brug, hun ville have. Så hun har specifikt spurgt efter Sprout – det er ret stort for en lille dansk virksomhed.