- Jeg er glad for, at Mediano har taget afstand fra reklamer for de alt for dyre lån og håber, at flere virksomheder vil gå samme vej.

Sådan lyder det det fra Erhvervsminister Simon Kollerup (S) i kølvandet på nyheden om, at sportsmediet Mediano fra 1. januar 2020 ikke længere indgår partnerskaber med udbydere af kviklån eller betting- og casino-selskaber.

- Vi ønsker ikke at pege fingre ad spillebranchen eller dæmonisere nogen. Vi erkender, at nogen vil betragte os som hyklere, fordi vi selv i mere end tre år har haft spilleudbydere som centrale partnere. Men vi er kommet dertil, hvor vi støtter en regulering af markedet for spillereklamer, skriver Peter Brüchmann, der er chefredaktør på Mediano, i en blog på Mediano.nu.

Beslutningen har fået en kølig modtagelse hos medier som Ekstra Bladet og B.T., men i en e-mail skriver ministeriet på vegne af ministeren: 

- Jeg bliver simpelthen forarget over den måde nogle kviklånsfirmaer målretter deres reklamer og på den måde lokker folk til at tage alt for dyre lån. Jeg er i øjeblikket i gang med at overveje, hvad vi kan gøre her.

Simon Kollerup mener, at ”en løsning er at lægge loft over de årlige omkostninger (ÅOP), så de alt for dyre lån slet ikke udbydes.”

- Og det forhandler jeg lige nu med Folketingets partier om, lyder det fra Simon Kollerup.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.