Årets buzz word… Og hvad betyder det?  

- GDPR var vel årets buzz word i vores branche, som peakede i maj. Alle vidste hvad det omhandlede, men ingen kendte konsekvenserne. Men det udløste en gevaldig intern due diligence i marketingbranchen. Set i den større sammenhæng har "Me Too" fænomenet skabt et massivt buzz, der har fået mærkbare konsekvenser i samfundet – også med hensyn til de kreative udtryk.  

Årets mest overraskende jobskifte?  

- Corydons skifte til Børsen skete effektivt i starten af året - et jobskifte, som indeholder mange paradigmer mht. journalistisk baggrund og politisk overbevisning. Måske et signal om at politik har udviklet sig til et betalt erhverv og karriere.  

Årets mest overvurderede trend?  

- Ordet ”tech” er næppe overvurderet på relevans, men fordi det sjældent optræder sammen med ordet ”human”. Vi overser let, at der er mennesker foran og bagved alt teknologi, og ingen teknologi har nogensinde skabt et behov, som mennesker ikke havde. Tech-talking er blevet en løsning på alt – mens integrationer mellem mennesker i en organisation ofte bliver set som en default. Derfor betragter jeg tech-snakken, som en overvurderet trend, fordi den langtfra er en final perspektivering.

LÆS OGSÅ: BOISEN: MÅSKE HAR TO ÅR MED TRUMP SAT NY MARKETING-AGENDA.

 Årets mest positive overraskelse?  

- At GDPR ikke blev et alibi eller grundlag for en masse unødige anklager eller inspektioner. Branchen har taget det seriøst, og det har måske været signal nok til offentligheden, at respekt for loven og good behaviour er etableret.  

Hvilket marketing- eller reklameelement får sit gennembrud under valgkampen?  

- “Vi har ikke brugt nogens personlige data”, vil blive et element. Efter GDPR og Cambridge Analytica vil ingen politiske partier risikere historier eller mistanker i valgkampen om brug af personlige data og ”manipulerende” budskaber. Det vil sætte deres troværdighed i svingning.   

Hvilken teknologi kommer på alles læber?  

- Data Management Platform, Machine Learning og Artificial Intelligence bliver en ”must have” teknologiværdikæde for alle. Også for dem, som aktivt har fravalgt det. Beslutningstagere i branchen vil vide, hvad DMP, ML og AI står for, og forhåbentlig have en stillingtagen til hvad det betyder for dem.   

LÆS OGSÅ: OGILVY-BOSS: OMNICHANNEL ER ÅRETS BUZZ WORD.

Hvilken type brands får det svært?  

- Brands uden værdier. Der er mange ”kendte brands”, men også mange brands, som ikke skaber nogen følelsesmæssig relation. Og når det sker, så er der kun øjeblikkets pris og praktik, som afgør valget hos forbrugerne. Især retail-brands uden værdier vil opleve sig selv svømmende i et blodrødt ocean.  

Hvorfor bliver 2019 bedre end 2018?  

- Fordi vi som branche og som individer konstant drives af at gøre det bedre end i går. Vi er kun i starten af en læringskurve mht. samspil mellem teknologisk optimering og menneskelig intelligens. 2019 bringer også mere fokus på, at værdiskabelse, som ikke blot er monetær. Den trend er i gang, men forbrugerne vil i stigende grad vælge virksomheder, der bidrager fair til samfundet. 2018 har budt på ”Gordon Gekko attitude” om hvidvaskning og udbytteskat – det sætter sig i forbrugernes syn på virksomhederne.