Årets buzz word – og hvad betyder det?

- Jeg prøver at undgå buzz words. Når jeg svarer Insourcing, så er det ikke buzz, men både et ord og en tilgang, der fylder stadig mere hos annoncørerne. Det betyder reelt, at integrerede partnerskaber mellem annoncører og mediabureau afløser det klassiske kundeforhold. Strategisk rådgivning og faglig sparring på specialist-niveau vil hos insourcende kunder fylde mere, og daglige operationelle opgaver fylde mindre. 

Årets mest overraskende jobskifte?

- Mona Juul. Fra adm. direktør for Envision til folketingskandidat for de konservative. 

Årets mest overvurderede trend?

- Podcasts. Men det er mere nuanceret end som så, for der er pionérånd og entusiasme i mediet. Det kan med fordel godt tilføres en teskefuld professionalisme.  

LÆS OGSÅ: IUM-BOSS: TECH-SNAKKEN ER OVERVURDERET

Årets mest positive overraskelse?

- At den nationale økonomi er god. Det burde ikke være en overraskelse – jeg synes ikke desto mindre, at det er positivt. 

Hvilket marketing- eller reklame-element får sit gennembrud under valgkampen?

- DCO – Dynamic Creative Optimization – der med sine content-elementer er velegnet til at differentiere budskaber. Her kan man målrette de rette mærkesager og historier til de rette segmenter. 

Hvilken teknologi kommer på alles læber?

- AI. Og samme læber skal formulere spørgsmål om, hvor og hvordan man skal bruge denne intelligens. AI bør ikke stå alene, men spille sammen med forståelsen af de rigtige forbrugere – både i marketing, produktudvikling og levering. 

LÆS OGSÅ: BOISEN: MÅSKE HAR TO ÅR MED TRUMP SAT EN NY MARKETING-DAGSORDEN

Hvilken type brands får det svært?

- Brands, der ikke sætter sig ind i forbrugerrejser og forbrugernes behov i øvrigt. Det gælder bl.a. de traditionelle detailkæder, hvis de forbliver traditionelle.  

Hvorfor bliver 2019 bedre end 2018?

- Fordi de danske medier udvikler sig stadig bedre digitalt, så vi kan bevare en god balance mellem danske og udenlandske medier – med øget fokus på troværdighed, herunder brand safety.