Rådet for Sikker Trafik giver nyt liv til 70’er klassikeren “Jeg ved det godt” af Rugsted & Kreutzfeldt i en ny “Brug 2 sekunder mere”-kampagne.
I filmen til kampagnen, der skal få cyklister og trafikanter til at bruge to sekunder mere på at orientere sig i krydsene, synges det ikoniske nummer af et kor mellem en bilist, en cyklist og forbipasserende, mens en potentiel ulykke udspiller sig i slowmotion. & Co. er reklamebureauet bag, og filmen er produceret af Bacon og instrueret af Martin Werner.
”De fleste kender dét, at man når at bede til gud, fordømme sig selv og sin uansvarlighed, og love, at hvis man overlever, så lever man resten af sit liv til fulde… hvis man føler, at det er lige ved at gå galt. Lige-ved-og-næsten-hændelser lader til at gå i slow-motion, så derfor har vi benyttet os af lige netop dét greb,” skriver Johan Køhler, kreativ direktør i & Co., i en pressemeddelelse.
En af udfordringerne ved kampagnen var skyldsspørgsmålet. For pointen er, at det ikke drejer sig om hvem, der gør noget glat, men at situationen kunne være undgået, hvis én af parterne orienterede sig korrekt.
”Vi testede kampagnen, og vi ved af erfaring, at skyldspørgsmålet vejer meget tungt i målgruppen. Cyklisterne mener, at det er bilisterne, der er problemet – og den anden vej rundt, for folk, der kører i bil. Men da vi kommunikerer til begge typer trafikanter, har vi gjort meget for ikke at udpege en synder. Sangen fungerer perfekt til den åbne slutning, hvor seeren selv må tolke, hvorvidt det virkeligt var for sent nu,” skriver Mathias Hjorth, projektleder i Rådet for Sikker Trafik, i meddelelsen.
Artiklen fortsætter under videoen

For at se indholdet skal du acceptere cookies.
Opdater dine indstillingerFilmen er i øvrigt et nyt take på parternes samarbejde i 2017, der blev kåret til Årets bedste biografreklame 2018.