”Der er stadig et godt stykke vej til at bureauer og annoncører udnytter YouTube optimalt som kanal.”
Sådan lyder det fra Mette Hørdum, CEO på det kreative bureau Pong og nyvalgt juryformand for den første nordiske udgave af YouTube Works Awards.
Hun mener, at awarden er interessant, fordi den specifikt beskæftiger sig med YouTube som kanal.
”YouTube er svær at komme uden om på en medieplan i dag,” skriver hun til Markedsføring og henviser til DR’s seneste rapport “Medieudviklingen 2022”, hvor det fremgår, at streaming har overhalet TV.
”Og her er YouTube afgjort den største kanal. Men der er stadig et godt stykke vej til at bureauer og annoncører udnytter kanalen rigtigt. For mange tager stadig afsæt i de klassiske tv-formater, og de fungerer ikke optimalt på YouTube.”
”Ender ofte med en cut-down”
Mette Hørdum mener, at awarden kan være med til at sætte øget fokus på, hvordan kanalen bedst udnyttes.
”Det ligger endnu ikke i vores DNA, at tænke formater til en så vigtig kanal som YouTube ind fra start i kampagneudviklingen,” skriver hun og uddyber:
”Ved de korte formater som performer godt på YouTube, ender det ofte med en cut-down eller en taktisk afmelding. Og der er stadig mange, der ikke tør satse på de lange formater med høj production-value, der også performer godt på YouTube.”
Derfor er det relevant at få nogle af de stærke løsninger frem i lyset, mener hun.
””Jeg har set mange fede cases fra USA, og jeg håber meget, at vi med denne award kan demonstrere, at vi kan det samme i Norden.”
To andre danske profiler er med
Dern nordiske jury består af 13 medlemmer fra alle de nordiske lande.
Ud over Mette Hørdum som juryformand deltager fra Danmark også Jais Holm Skylvad, der er Global Head of Creative Studio hos Arlas The Barn, og Jesper S. Jørgensen, CEO hos EssenceMediacom i Danmark.
YouTube Works Awards started oprindelig i Storbritannien og kører i dag i +15 markeder.
Den nordiske udgave har deadline for indsendelser 10. marts og vinderne afsløres og kåres den 3. maj på Södra Teatern i Stockholm.