Om kort tid løber den internationale effektivitetspris Effie Awards for første gang af stablen i en dansk version, og den har fået et godt udgangspunkt.
Det oplyser arrangør og dansk Effie-partner, Kreativitet & Kommunikation, i en meddelelse.
Prisen er arvtager for Advertising Effectivenss Award (AEA), og ifølge KreaKom ligger Effie Awards Denmark på et højere antal indsendelser end forgængeren.
Det konkrete antal indsendelser må KreaKom som Effie-partner ikke offentliggøre, men Charlie Stjerneklar, direktør i Kreativitet & Kommunikation, siger i meddelelsen, at han generelt er ”meget tilfreds” i betragtning af, at det er første år med prisen.
Han hæfter sig især ved, at der ikke kun er kommet indsendelser fra KreaKoms medlemmer, da Effie Awards har været åbent for hele branchen modsat AEA, som kun var for medlemmer.
”Jeg er meget glad for KreaKoms medlemmer, men det vigtigste for os som brancheorganisation er, at branchen i sit hele udvikler sig til det bedre,” siger han i meddelelsen.
Kommer bredt rundt
KreaKom oplyser yderligere, at der er kommet indsendelser til 19 af prisens 21 kategorier.
”Der vil altid være børnesygdomme, når man sætter noget nyt i søen, og det er helt tydeligt, at der ligger et kæmpe stykke arbejde i at leve op til kravene for en indsendelse til Effie,” siger Charlie Stjerneklar og tilføjer:
”Derfor er det også meget positivt, at 19 ud af de 21 kategorier har fået indsendelser. Vi har bl.a. også fået indsendelser i bæredygtighedskategorien, og det tyder på, vi kommer bredt rundt i effektivitetslandskabet på tværs af kampagner og temaer.”
Foruden venter to juryrunder – en digital og fysisk – inden shortlisterne ifølge KreaKom ventes at udkomme i løbet af september.
Selve showet finder sted 24. november på Børsen.