Canairi er død, længe leve Birdie.

Startupvirksomheden Canairis gule, alternative indeklimamåler hedder nu Birdie. Navneskiftet kommer, efter stifterne, Andreas Kofoed Sørensen og Hans Augustenborg, modtog et såkaldt bøh-brev fra en amerikansk milliardvirksomhed, som Markedsføring tidligere har skrevet.

Amerikanerne påstod, at den danske startups navn mindede for meget om deres, og de ville sagsøge dem. I stedet for en lang og kostelig retssag besluttede danskerne at strække våben og indgå et forlig, der betød, at de måtte skifte navn.

Som en del af den juridiske aftale mellem parterne må Birdie ikke nævne modpartens navn, men Markedsføring er bekendt med navnet på firmaet og har set den skriftlige aftale indgået mellem dem og den amerikanske virksomhed.

I jagten på et nyt navn udskrev Birdie en navnekonkurrence, hvor vinderen modtog en rejse til Kanarieøerne. I alt modtog de mere end 800 bud, skriver Børsen.

Den ene stifter, Hans Augustenborg, brød med reklamebranchen for at stifte virksomheden. En af hovedårsagerne var, at han oplevede, at branchens innovative idéer sjældent kom ud i virkeligheden og leve.

I april blev han af Dansk Markedsføring og headhunterbureauet Marcher Markholt udpeget som et af de største talenter i den danske reklame- og marketingbranche.