Antallet af falske annoncer på nettet er i kraftig stigning.
Det viser Googles årlige Ads Safety Report, som netop er offentliggjort
I 2022 har tech-virksomheden således fjernet 5,2 milliarder skadelige eller falske annoncer – for brud på søgemaskinens retningslinjer. Ifølge Google svarer det til omkring 9.000 annoncer i minuttet.
Det vil sige, at der er sket en stigning på næsten 53 procent i forhold til 2021, hvor der, ifølge en pressemeddelelse fra Google, blev fjernet 3,4 milliarder annoncer.
Om resultaterne i rapporten siger Jesper Vangkilde, der er kommunikationschef for Google i Danmark:
”Kampen mod cyberkriminelle, der forsøger at svindle helt almindelige internetbrugere på alskens kreative måder, er hårdere end nogensinde. Det er en kamp, som foregår hver dag, hver time, hvert minut. Og den slutter næppe lige foreløbig. Vi skal sikre, at folk ikke bliver mødt af de her vildledende og skadelige reklamer eller spam og phishing. Derfor justerer og skærper vi konstant vores retningslinjer.”
Krig afsæt til svindel
Et emne, der i det forgangne år er blevet flittigt brugt af cyberkriminelle som indgang til falsk eller misvisende annoncering, har, ifølge Google, været krigen i Ukraine. Google har således i 2022 fjernet flere end 17 millioner annoncer med relation til krigen, fordi de ikke overholdt retningslinjerne.
”Geopolitiske begivenheder som eksempelvis krig eller pandemier bliver ofte brugt som afsæt for at svindle, sprede misinformation eller på anden vis påvirke mennesker med ufine tricks. Det er en tendens, der er stigende, og som selvfølgelig skal bekæmpes”, siger Jesper Vangkilde i meddelesen.
Google har fra 2021 til 2022 tilføjet og opdateret 29 retningslinjer for annoncering, skriver virksomheden.