Den internationale kreative pris Epica Awards åbner 2022-sæsonen med at introducere tre nye kategorier og en ny Grand Prix. Det oplyses i en pressemeddelelse.

Den tidligere AV/VR-kategori bliver således til en Metaverse-kategori, som også rummer virtuelle verdener og ’collectibles’.

Samtidig introduceres en Sports-related Advertising-kategori og en Agency Self-Promotion-kategori, som vi herhjemme bl.a. kender det fra Creative Circle Awards.

Den nye Grand Prix hedder Innovation Grand Prix og sættes i verden for, som det hedder, at anerkende og hylde ”the most original, audacious and boundary-pushing work in the industry. Creativity that drives change.”

Epica-direktør, Mark Tungate, siger i meddelelsen, at ”man ellers ikke har for vane at tilføje nye kategorier, bare fordi man kan.”

”Tværtimod dropper eller ændrer vi ofte kategorier – men enhver prisuddeling skal afspejle tiden.”

Således droppes eksempelvis sidste års Covid19-kategori, idet det understreges, at cases med relation til pandemien i stedet indsendes i Health-kategorien.

Set i lyset af krigen i Ukraine har man desuden, ligesom Cannes Lions tidligere i år, besluttet at udelukke russiske indsendelser. Til gengæld gøres ukraniske indsendelser gratis.

Epica Awards har eksisteret siden 1987 og opererer med en jury, der i modsætning til de fleste andre awardshow i den kreative verden består journalister og redaktører fra den internationale fagpresse.

Epica Awards 2022 uddeles 9. december og man kan læse mere og indstille her.

.