Den internationale kreative pris Epica Awards åbner 2022-sæsonen med at introducere tre nye kategorier og en ny Grand Prix. Det oplyses i en pressemeddelelse.
Den tidligere AV/VR-kategori bliver således til en Metaverse-kategori, som også rummer virtuelle verdener og ’collectibles’.
Samtidig introduceres en Sports-related Advertising-kategori og en Agency Self-Promotion-kategori, som vi herhjemme bl.a. kender det fra Creative Circle Awards.
Den nye Grand Prix hedder Innovation Grand Prix og sættes i verden for, som det hedder, at anerkende og hylde ”the most original, audacious and boundary-pushing work in the industry. Creativity that drives change.”
Epica-direktør, Mark Tungate, siger i meddelelsen, at ”man ellers ikke har for vane at tilføje nye kategorier, bare fordi man kan.”
”Tværtimod dropper eller ændrer vi ofte kategorier – men enhver prisuddeling skal afspejle tiden.”
Således droppes eksempelvis sidste års Covid19-kategori, idet det understreges, at cases med relation til pandemien i stedet indsendes i Health-kategorien.
Set i lyset af krigen i Ukraine har man desuden, ligesom Cannes Lions tidligere i år, besluttet at udelukke russiske indsendelser. Til gengæld gøres ukraniske indsendelser gratis.
Epica Awards har eksisteret siden 1987 og opererer med en jury, der i modsætning til de fleste andre awardshow i den kreative verden består journalister og redaktører fra den internationale fagpresse.
Epica Awards 2022 uddeles 9. december og man kan læse mere og indstille her.
.