Epica Awards 2021 har torsdag uddelt de sidste priser, og der er grund til at kippe med flaget, hvis man har rød-hvide briller på.

& Co. blev kåret som “Agency of the year”. Det er ifølge Markedsførings oplysninger første gang, at et dansk bureau tager den pris.

Samtidig høstede bureauets kampagnefilm “Hjelm har alle dage været en god idé” for Rådet for Sikker Trafik en Grand Prix.

Filmen om den pinligt berørte viking Svend kunne tidligere tage tre guld og to sølvmedaljer med hjem fra Epica Awards, men det var åbenbart ikke nok.

Udover & Co.’s pris som årets bureau og Grand Prix, blev der uddelt syv Grand Prix’er ved dette års Epica Awards.

De fordelte sig således:

FILM (der blev uddelt to Grand Prix’er i kategorien)

Festive” for Burberry af Riff Raff Films, Storbritannien

DESIGN

WaterLight” for Edina af Wunderman Thompson, Colombia

PRINT

“Lights On” for McDonald’s McDelivery af Publicis. Storbritannien

DIGITAL

“.comdom” for Telenet af Wunderman Thompson, Belgien

PR

“The Breakaway” for Decathlon af BBDO, Belgien

ALTERNATIVE

“The Homeless Bank Account” for HSBC UK af Wunderman Thompson, Storbritannien

RESPONSIBLE

“The Rainbow Hack” for Change.org, Hayata Destek m.fl. af VMLY&R, Tyrkiet

Modsat mange andre priser i branchen findes vinderne af juryer bestående af journalister og redaktører fra den internationale fagpresse.

Redaktionen: Markedsførings journalist Susanne Ingemann er jurymedlem ved Epica. Hun har ikke haft adgang til at se danske bidrag til Epica, og hun har heller ikke skullet vurdere de danske bidrag.