Den globale dataanalyse- og brandkonsulentvirksomhed Kantar køber den ni år gamle danske marketing-softwarevirksomhed Blackwood Seven.

Det oplyser Kantar i en pressemeddelelse.

Til Markedsføring siger Henrik Busch, Managing Director og co-founder, at man er stolte af, at ”vi i Danmark har skabt en teknologi, som en kæmpevirksomhed som Kantar ser perspektiver og muligheder i at skalere.”

Transaktionen og det nye ejerskab forventer han ikke kommer til at få betydning for kunderne.

”Det vil være business as usual for vores kunder, uanset om de sidder i Danmark, UK, Australien eller andre steder,” siger han og tilføjer, at man også fastholder kontoret i København.

”På medarbejdersiden er vi i dag omkring 30 medarbejdere i København, og heller ikke her sker der nogen ændringer,” siger Henrik Busch, der også oplyser at ledelsen fortsat vil bestå af ham selv og Thomas Bertelsen.

Satsede på tech-platformen

Blackwood Seven blev etableret i Danmark i 2013 og satsede i de første år på at tilbyde både klassiske mediebureau-ydelser og en teknologiplatform baseret på en egenudviklet kunstig intelligens-model.

Fokus blev i stigende grad teknologiplatformen, og i 2017 lukkede man derfor ned for London-kontoret for at håndtere medieindkøbsdelen på de britiske kunder fra det danske kontor. Siden solgte man mediebureaudelen fra i Tyskland og USA – og i 2019 solgte man bureaudelen fra til Densou Trading Desk.

Blackwood Seven har gennem årene modtaget betydelige kapitalindskud fra investorer – fra 2013 til 2018 alene 250 millioner kroner, men er endnu ikke lykkedes med at skabe plus på bundlinjen.

Det skal dog understreges, at man ikke har aflagt regnskab for 2021 endnu. 

Blackwood Seven ejes af bl.a. Vækstfonden, danske Heartcore Capital, finske Conor, franske Jolt Capital samt Cipio i Luxembourg. De fem investorer sidder til sammen på omkring 80 procent af virksomheden.

Parterne ønsker ikke at oplyse købsprisen.