Skuespilleren Claes Bang, fodboldprofilen Stig Tøfting og vægtløfteren Mette Fasmila Pedersen er blikfang i en ny kampagne fra Dansk Råd for Genoplivning og TrygFonden, der ruller ud lige nu.
Kampagnen er skabt af bureauet &Co., og den kommer som ‘den svære 2’er’ – en opfølgning på parternes succesfulde kampagne ”Stræk, Snak, Smil” med Sidse Babett-Knudsen i front, der havde premiere i 2019.
Den kampagne kørte over fire år, men nu er tiden kommet til at tænke nyt.
”På et tidspunkt falder effekten, og vi måtte tænke over, hvordan vi kan føre indsatsen videre med en ny kampagne. Vi endte med at blive enige om, at briefen var den samme. Men det måtte løsningen ikke være, hvorfor opgaven blev at revitalisere kampagnen,” siger Stine Strandkjær, Sekretariatschef hos Dansk Råd For Genoplivning, i en pressemeddelelse om indsatsen.
Målet med den nye kampagne er fortsat at gøre danskerne bedre til at genkende et stroke, som er en blodprop eller blødning i hjernen.
Credits
Kunde: Dansk Råd for Genoplivning og TrygFonden
Bureau: &Co. / NoA
Produktionsselskab: New Land
Instruktør: Bertil Vorre
Medvirkende: Claes Bang, Stig Tøfting, Mette Fasmila Pedersen
&Co.
Creative – Jacob Benjovitz
Creative – Sally Trier
Creative – Martin Baltzer
Creative Director – Johan Køhler
Strategic Planner – Julie Elander
Communications Planner – Nynne Sille Hansen
Account Manager – Regitze Borgaard
Client Service Director – Sarah Gandil
Agency Producer – Lene Meyer
New Land
Director – Bertil Vorre
Executive Producer – Sara Samsøe
Producer – Gareth Warland
First Assistant Director – Jude Kimuli
Director of Photography – Jonas Blond
Production Designer – Martin Johannsen
Wardrobe/HMU – Mia Holdgaard
Post producer – Gareth Warland
Editor – Ogi Curcic
Grade – Yoomin Lee / Company 3
Sound Design- Jonathan Kaiser
Fejl skal få os til at tænke selv
Den første kampagne byggede på symptomgenkendelses-remsen ”Stræk, Snak, Smil”, altså et mnemoteknisk greb, som blandt andet blev forløst i en række humoristiske scener – og i den nye kampagne tager bureauet remsen skridtet videre ved hjælp af en række bevidste ’fejl’ i form af ord – som Strike eller Skak.
”Alt det, der virkede, skulle bevares. Men samtidig skulle det gentænkes, så tegnene kunne blive endnu nemmere at huske for danskerne. Og løsningen blev fejl,” siger Johan Køhler, kreativ direktør på & Co. i meddelelsen og tilføjer:
”Forskning viser nemlig, at hvis man lægger en fejl ind, så modtageren bliver nødt til at tænke selv i stedet for bare at tage imod informationen, så husker man det også bedre bagefter.”
Og for skuespilleren Claes Bang var det en no brainer, at sige ja til at deltage:
”Det er vigtigt, at vi alle er klædt på til at redde menneskeliv, hvis én omkring os pludselig udviser tegn på et stroke. Derfor behøvede jeg ikke tænke særlig længe over, om jeg ville medvirke i kampagnen,” skriver han i en mail til Markedsføring.
Giver nye samarbejdsmuligheder
Samtidig har alle ”fejlene” givet mulighed for at opsøge nye samarbejdspartnere og medieplaceringer.
“Det er jo en sag, som kan ramme alle, allevegne, og hvis der for eksempel står ”Strike, snak, smil” eller ”Stræk, skak, smil” i kommunikationen, er der nogle helt nye placeringer og mediesamarbejder, som giver mening, placeringer som bidrager til gentagelsen og overraskelsen. Den del af kampagnen glæder vi os også til at rulle ud,” siger Nynne Sille Hansen, Communications Planner på &Co.
Kampagnen kommer til at køre på tværs af sociale medier, TV, OOH og via udvalgte samarbejdspartnere, som internt og eksternt deler skræddersyet indhold fra kampagnen.
Hertil kommer et pressespor skabt i samarbejde med Mannov. UM er mediebureau.
Kampagnefilmen er produceret af New Land og instrueret af Bertil Vorre – se den her.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.
Opdater dine indstillinger