I første kvartal af 2023 blev der købt annoncer for 3,9 milliarder kroner på det danske marked. Det oplyser det svenske analyseinstitut IRM, Instituttet för Reklam- och Mediestatistik, i en pressemeddelelse.
Instituttet har overtaget undersøgelsen af danske annonceinvesteringer, og den første kvartalsrapport afslører, at de danske annonceinvesteringer gik tilbage med 1,1 procent sammenlignet med første kvartal 2022.
I hele 2022 lå de danske annonceinvesteringer på 16,8 milliarder kroner. Det svarer til en vækst på 4,8 procent i forhold til 2021.
Trods den positive udvikling i 2022 var indikationerne, at markedet blev afkølet noget i andet halvår, skriver IRM i meddelelsen, hvor man også konstaterer, at “den negative udvikling i første kvartal 2023 dermed er i overensstemmelse med IRM’s forventninger”.
Digitalt køb fortsætter
Tallene fra første kvartal viser, at de digitale medieinvesteringer dominerer annoncemarkedet. 72 procent af de samlede investeringer går således til digitale annonceformer, og de digitale annonceinvesteringer fortsætter dermed den positive udvikling.
Fremgangen er dog noget mere beskeden end tidligere og er opgjort til 1,7 procent i første kvartal 2023 sammenlignet med samme periode året før.
Også for de digitale medier kan der dog konstateres en tydelig opbremsning i begyndelsen af 2023 sammenlignet med foregående år.
I alt vokser de digitale annonceinvesteringer til 2,8 milliarder kroner i første kvartal.
”Annoncemarkedet er begyndt 2023 med en tilbagegang, og IRM’s seneste prognose indikerer, at de hårde tider kan komme til at fortsætte også fremover,” siger Madeleine Thor, direktør hos IRM i meddelelsen.