Reklamekøbet i Danmark landede på knapt 16,6 milliarder kroner – en vækst på 4,6 procent sammenlignet med 2021. Og ny rekord.
Det oplyser IRM, det svenske Institut för Reklam- og Mediestatistik, i en pressemeddelelse.
Instituttet har netop har offentliggjort to nye rapporter om det danske annoncemarked i 2022: ”Reklameforbrugsundersøgelsen” som behandler udviklingen på markedet som helhed og ”Online Markedsstatistik” som specifikt undersøger digitale annonceinvesteringer.
Tallene viser, at det danske annoncemarked domineres af de digitale annonceinvesteringer.
De stiger til 11,4 milliarder kroner, svarende til 69 procent af annoncørernes samlede investeringer og en stigning på 7,3 procent i forhold til 2021.
Artiklen fortsætter under skemaet.

Størst relativ vækst i 2022 har IRM registreret for reklamer i podcasts – omsætningen her er dog fortsat beskeden.
Biograf vokser med 77 procent, og outdoor med 27 procent. Begge kategorier blev hårdt ramt under pandemien, men de har ifølge IRM nu genvundet det tabte og endda fået yderligere vækst.
Der er imidlertid, lyder det fra Madeleine Thor, direktør hos IRM, mørkere skyer i horisonten:
”Trods den positive udvikling i 2022 som helhed er der indikationer på en opbremsning i væksten i andet halvår, således at annoncemarkedet dermed nu står foran et vanskeligere 2023,” siger hun i meddelelsen.