I en ny kampagne sætter Miljøstyrelsen fokus på kemikalier i tøj.

Og i centrum for kampagnen med sloganet “Kemikalier bør ikke være på mode” er 190 helt unikke genbrugs-t-shirts med hvert sit logo, der fortæller en historie om kemikalier – helt konkret består kampagnens vigtigste element af en video, hvor billeder af de 190 t-shirts er blevet klippet sammen til en lille fortælling via stop-motion.

Kampagnen er målrettet de 16-22-årige, der ifølge Miljøstyrelsen ikke har et stort nok kendskab til de skadelige effekter af kemikalier i tøjet.

Bag kampagnen står MediaComs bureau, MediaCom Beyond Advertising (MBA). MediaCom vandt kampagnen efter en offentlig pitchrunde hos styrelsen, hvor i alt 17 bureauer deltog. Budgettet for pitchrunden var 940.000 kroner, oplyser Jesper Lysholdt, Creative Strategic Director hos MBA, til Markedsføring.

“Målet med kampagnen er at højne de unges bevidsthed om kemikalier. Vi har lavet en undersøgelse, der viser udgangspunktet for, hvor meget de ved om det her – og målet for kampagnen, uden at vi har et helt konkret tal, er et de i langt højere grad skal være bevidste om, at de bør undgå kemikalier i tøj,” siger Jesper Lysholdt.

Stop-motion-arbejde

Kampagnen går ud på YouTube, WebTV, Instagram og på 33 skærme i storcentre landet over.

De 190 t-shirts, der er lavet af designerne Klara Graah og Anna Degnbol, bliver udloddet i en lodtrækning, som influenterne Signe Kragh, Julie Hermann og Mathias Ong står bag.

Fra kreativ direktør i MBA, Peter Michael Willer, lyder det om grebet i kampagnen:

”Det er vigtigt at fortælle, at vi ikke bare lavede det hele i post-produktionen og fakede det, men gjorde det på en rigtig og ægte måde, hvor vi på mere gammeldags håndholdt manér – og utvivlsomt meget mere besværligt – silketrykte hver enkelt frame på en T-shirt og senere fotograferede dem i rækkefølge som stop-motion,” udtaler han i en pressemeddelelse.

Du kan se den netop lancerede stop-motion-film fra Miljøstyrelsen og MBA her: