”Nogle børn har det ikke så nemt i skolegården som andre. Personligt har jeg det tæt inde på livet, og her kan jeg bare se, hvor meget venskaberne online betyder”.
Ordene kommer fra Jesper Thyssen, marketingdirektør i 3, der netop har indgået et strategisk marketing partnerskab med Astralis Nexus. Det er e-sportsholdets 1200 kvadratmeter store gamingcenter, der ligger i Tivoli i hjertet af København.
”Player 3 has entered the game” er titlen på partnerskabet, hvis fokus er at bringe forældre og deres børn tættere sammen om at få flere fælles positive oplevelser med gaming.
”Vi vil gerne vise at gaming også er en social måde at være sammen i dag. Min generation og mine forældres generation var jo vant til at børn legede på gaden – det var sådan man var social. Men sådan er det bare ikke i dag. Børn kan få meget ud af at game – især på den sociale front,” siger Jesper Thyssen.

Gaming skal normaliseres
Partnerskabet sker i forlængelse af 3’s udrulning af det nye 5G-netværk, det skal sikre mere mobile og hurtigere spiloplevelser til teleselskabets kunder – hvilket ifølge Jesper Thyssen betyder, at man i en nær fremtid kan game trådløst stort set hvor som helst.
Men forældre skal forstå, at skærmen ikke er en fjende, mener han.
”Noget af det, som vi rigtig gerne vil bruge Astralis Nexus-hubben til, er f.eks. at invitere en masse forældre ind i hubbens auditorie og gøre dem klogere på, hvordan børn er sociale i dag. Så familien begynder at tage gaming seriøst,” siger han og tilføjer:
”Vi vil dermed bruge vores stemme, sammen med en af klodens stærkeste gamingbrands til at normalisere gaming i de enkelte familier. For skærmen kan også være din ven.”
Men er det ikke bedre at unge sidder og gamer sammen i en hub, end at de sidder derhjemme i kælderen alene og gamer?
”Jeg synes jo, det er fantastisk at have en hub, hvor man kan mødes med nogle og være sammen om det. Men vi skal anerkende, at man også kan være social, når man sidder alene på sit værelse og skriver med sine venner eller kommunikerer, mens man spiller online med hinanden. Det er også at være social – det er bare på en nye måde. Det er vigtigt for os at vise, at begge ting tæller.”
Fleksibelt samarbejde
Samarbejdet mellem Astralis Nexus og 3 er i første omgang på to år, men med mulighed for forlængelse, hvilket Jesper Thyssen allerede håber på.
Der er også mulighed for, at samarbejdet udvides undervejs, såfremt der f.eks. kommer flere Astralis’ gamingcentre rundt om i landet, som ejerne af e-sport holdet tidligere har udtalt, er en ambition.
”I dag er vi hovedsageligt et københavnerbrand, men vi vil gerne være mere relevant for hele Danmark. Så hvis Astralis udvider, så tager vi med,” siger han.
Det eksakte økonomiske grundlag for samarbejdet vil Jesper Thyssen ikke afsløre, men siger:
”Jeg kommer ikke til at afsløre, hvad vi har brugt på det. Men det er et fint økonomisk grundlag for begge parter. Og fordi Astralis er så stærkt et brand og så dygtige content creators, så synes jeg, at vi får meget for pengene,” siger han og tilføjer:
”Og aftalens størrelse varierer alt afhængig af, hvor meget indhold vi laver sammen i perioden. Så der er ikke ét eksakt beløb i spil, men en masse forskellige muligheder.”