I 2019 oprette Arla sit interne bureau, The Barn.
Men samtidig besluttede Arla sig også for at skrue op for samarbejdet med mediebureauet Carat, kan Markedsføring i dag fortælle. Det skete blandt andet ved, at Carat oprettede et helt nyt team med strategiske og digitale medieeksperter, der kan samarbejde med de mediespecialister, som Arla har ansat.
Siden har Arla blandt andet skruet markant op for sin brug af digitale platforme som YouTube, Facebook, Snapchat, Instagram og TikTok. Det skyldes blandt andet, at Arla gør stor brug af video, fordi det fungerer som et stærkt emotionelt kampagnegreb.
Og her viser samarbejdet, at effekten kan være bedre med et stærkt mix af både tv, biograf, adressable tv og video på sociale medier. Bureauet og Arla mener, at deres samarbejde aldrig har været stærkere. Her er deres bedste råd til det styrke bureau-samarbejde.
#1 Hav det rette mix af kompetencer
Martin Ditlev Nielsen: ”Du skal se på sammensætningen af jeres hold på tværs af bureau og annoncør. I skal sørge for at have de rette ressourcer, som matcher hinanden og arbejder best muligt sammen. Det kan også være, der skal nogle friske øjne ind, som kan give et nyt perspektiv på samarbejdet.”
#2 Undgå siloer
Martin Ditlev Nielsen: ”Du skal lave et fælles fundament, som alle står på. Hvis du med din insourcing får skabt siloer, hvor de enkelte medier bliver håndteret, så går det galt, og der bliver eksekveret uden sammenhæng. Du skal bryde siloerne ned og lave en samlet strategi for dine medier og indrykninger, som alle er med på.”
#3 Kommuniker åbent
Martin Ditlev Nielsen: ”Den største fejl, du kan begå, er ikke at have stærk kommunikation. Du skal løbende sørge for, at alle små sten bliver sparket til side. Du får ikke et perfekt samarbejde fra dag ét, og derfor er det så vigtigt, at du tager alle problemer upfront. Vi har været rigtigt gode til at gribe knoglen og ringe til hinanden, selvom Arla sidder i Viby, og Carat sidder i København. Men den afstand føler vi ikke.”
Johnni Rosenquist: ”Det er sindssygt vigtigt at investere i tætte relationer. Du skal afholde workshops sammen og sørge for at få ringet sammen to gange mere, end du tænker, du bør. Især i starten, så det bliver et ”sammen” frem for et ”os og dem”. Det lyder banalt men mange får det ikke gjort.”
#4 Sørg for fuld effekt-transparens
Martin Ditlev Nielsen: ”Du skal sørge for, at der er fuld transparens om effekten af dine indrykninger på alle platforme. Det er enormt vigtigt for os, hvis vi skal kunne se hinanden i øjnene. Samarbejdet skal altid handle om, at vi gør det, der er allerbedst for det enkelte brand.”
#5 Skru op for samarbejdet
Johnni Rosenquist: ”Den rette tilgang er, at annoncørerne stadig skal se bureauet som en vigtig samarbejdspartner, selvom der bliver insourcet. Arla vil gerne have vores input på, hvordan de hele tiden køber mest effektivt ind, og det gør, at vi kommer ind i maskinrummet på en langt bedre måde, end vi ellers ville.”