Sommeren er for mange en markør, der varsler skiftet fra livet som studerende til nyuddannet og jobsøgende.
Derfor har Markedsføring hevet fat fire forskellige kapaciteter, der spænder fra kreative chefer til uddannelsesleder, for at høre deres tips og tricks til at lande det første job i reklame og marketing.
#1 Fremhæv din relevante erfaring
”Vi ser efter alt, hvad de har af erhvervsrelevant erfaring før, under og efter studiet – derefter ikke relevant erhvervserfaringer som også har betydning. Og så betyder høj faglighed og villighed til at investere i en karriere-opstart meget – det kunne være praktik, trainee- eller junior-forløb (ikke noget med at arbejde gratis, men måske vise ekstra engagement).”
Jesper Holm Joensen, CEO, medstifter af No Zebra
”Hvad enten du har haft et job eller frivilligt arbejde et sted, så tæller det med hos os. Erfaring med og fornemmelse for kunder og kundeservice er supervigtigt for at kunne klare sig godt i bureauverdenen. Men skriv bare det seneste eller det, du har haft i længst tid, for en stribe af rigtig mange job udenfor det faglige felt er ikke så relevant for os.”
Randi Hovmann, Director of Creative, Peytz
#2 Hav altid en skarp portfolio klar
”Lad os se, hvem du er, i det gode arbejde, du har lavet. Hav altid en skarp og opdateret portfolio klar. Det er slet ikke et problem, hvis du ’kun’ har lavet opgaver, designs eller løsninger på studiet, så længe, de er spændende. Det kan være fristende at lade designet tale for sig selv, men det kan være svært for os at forstå, når vi ikke kender konteksten. Så skriv gerne en lille tekst, der forklarer os, hvorfor det er et genialt stykke arbejde, du har lavet.”
Randi Hovmann, Director of Creative, Peytz
#3 Brug dit netværk
”Man skal ikke glemme vigtigheden af at opbygge og dyrke sit netværk både under og efter studietiden. Sidst men ikke mindst skal man ikke være bange for at hente sparring og spørge efter hjælp hos relevante organisationer. Eksempelvis din fagforening.”
Hanne Hjordt, ansvarlig for løn- og karriererådgivning i Business Danmark
#4 Vær skarp i din ansøgning
”Det er vigtigt for os at høre, hvorfor du lige præcis har udset os, som det sted, du gerne vil starte eller fortsætte din karriere. Så skriv en motiveret ansøgning, der forklarer, hvorfor du synes, vi lyder interessante at arbejde sammen med. Læs gerne lidt op på os på vores website, på LinkedIn eller i pressen. Her får du en fornemmelse for, hvem vi er og hvad vi står for – og du kan lave din ansøgning langt skarpere. Og inden du trykker på send-knappen, så læs en grundig korrektur på alt, du sender. Det er en stor fordel, hvis jeg har en fornemmelse af, at du selv kan formulere dig uden hjælp, for det gør vi hele tiden i bureaubranchen.”
Randi Hovmann, Director of Creative, Peytz
#5 Skriv gerne uopfordret
”Hos Peytz vil vi altid gerne høre fra talentfulde mennesker, der vil være en del af vores hold, og sådan er der sikkert mange, der har det. Så kontakt os endelig – måske vidste vi slet ikke, at vi ledte efter sådan en som dig.”
Randi Hovmann, Director of Creative, Peytz
#6 Gå efter mest læring
”Du skal søge ind et sted, hvor du kan lære mere af de bedste. Og her giver det god mening at søge ind et sted, der er (del)ejet af kreative. Og så skal du ikke lade dig lokke af en høj løn fra starten. Men lad også være med at lade dig underbetale. Gå efter det sted, du kan lære mest.”
Jesper Hansen, leder af Kreativ Kommunikation på DMJX