Josephine Westergaard Rasmussen + Marie Wittrup Jensen

Kreativt team på Crispin Porter + Bogusky i London siden november 2021

Marie Wittrup (MW): ”Det hele begyndte, da vi deltog i den internationale portfolio-konkurrence Cream 2021. Undervejs blev vi kontaktet af en af dommerne, der syntes, at vores portfolio var ’meganice’. Så vi addede hende på LinkedIn og tænkte ikke mere over det.”

Josephine Westergaard (JW): ”Da vi vandt, postede vi det selv på LinkedIn, og så delte hun vores post på sin egen profil og skrev ”hvis jeg skulle hyre nogen, så skulle det være dem her. De er det bedste team jeg har set i laaaaang tid”.”

MW: ”Så rullede bolden. Vi blev kontaktet af flere bureaufolk og inviteret til samtaler. Det var i sommerferien, så ved en af samtalerne sad jeg i en båd i Kroatien og Jose hjemme i København. Det var sådan lidt hvirvelvinds-agtigt.”

MW: ”Til sidst tænkte vi ”fuck, vi tager derover”, så vi endte med at tage til London i den uge, hvor Creamarrangementet skulle have været afholdt, men ikke blev det på grund af corona.”

Snapshots fra Josephine Wstergaard og Marie Wittrups liv som professionelle i London. Foto: Privatfoto

JW: ”I løbet af den uge havde vi møder med fem forskellige bureauer. Flere tilbød os placements (midlertidig ansættelse, red.), og det var også det, vi havde regnet med at få. Så da vores nuværende kreative direktør, David Day, spurgte os, hvad vi gerne ville, svarede vi, ydmyge som man jo er, at vi søgte placement.”

JW: ”Men så kiggede han på os og sagde: ”Vil I ikke bare have et job?”. Så var vi stille i, hvad der føltes som to minutter, og så sagde vi ”jo”. Så i november sidste år startede vi officielt, men remote, og har nu været her ”rigtigt” siden februar.”

JW: ”Det var lidt svært de første måneder at være på hjemmefra. Vi kørte på engelsk tid og havde først fri klokken syv om aftenen, og det var hårdt kun at have sine nye kollegaer over Zoom. Så vi var trætte af Maries stue til sidst.”

MW: ”Det er sindssygt godt at være her. Det er selvfølgelig en omvæltning, men vi nyder det, og der er fart på det kreative miljø. Vi har jo ikke sådan rigtig arbejdet i Danmark, men det føles, som om der er større vingefang og mere farve på ideerne. Man tør mere, og der er større budgetter. Og så er der mere plads til forskellighed. Vi skiller os lidt ud visuelt. Det, synes de, er en styrke herovre, ikke en udfordring.”

JW: ”At arbejde i udlandet har altid tiltrukket os. Da vi var færdige, var vi ude at tale med nogle danske bureauer, men der var ikke lige ét, hvor vi tænkte: ’Her skal vi være’. Og så er London bare mere woke.”

MW: ”Diversitet er en selvfølge, og det er rart, at man som ung kvinde – godt nok hvid, men alligevel – ikke skal kæmpe for tingene på grund af køn. Det kommer oppefra, og det kan mærkes. På det punkt er vi måske en gang imellem lidt bagud hjemme i Danmark.”

JW: ”Det bedste ved at være på et ikke alt for stort sted – her er kun seks kreative inklusive os to – er, at vi får lov at springe ud i det på lige fod med andre. Vores kampagne i anledning af kvindernes kampdag gik viralt, og det var helt sikkert med til at åbne for mere. Vi føler, de stoler på os, og vi har også lige lavet en international kampagne for Tinder.”

JW: ”Til studerende i dag, som gerne vil til udlandet, vil jeg sige: Tro på din mavefornemmelse. Lav arbejde, som du selv synes er fedt, og ikke noget, som du tror, andre vil kunne lide. Det bliver altid 100 gange federe, når du selv er passioneret.”

MW: ”Og vær ikke bange for at skrive en email eller tilføje kreative direktører på LinkedIn. Hold god stil, lad være med at blive fanget i det der ’smart i en fart’-game. Selvfølgelig skal du være dygtig, men man kommer også langt med god personlighed. Folk ude i verden går op i, om man har gode menneskelige egenskaber.”

Cecilia Mervig + Thea Føge Toft Clausen

Kreativt team på Uncommen Creative Studio i London siden januar 2020

Cecilia Mervig (CM): ”Vi havde begge to lidt svært ved at se os selv på et af de danske bureauer, da vi var færdige. Kigger man til udlandet, er der jo meget mere at vælge imellem. Der er virkelig mange interessante bureauer – både gamle og nye, hvilket gør det nemmere at finde en arbejdsplads, der resonerer med ens egen måde at være kreativ på.”

Thea Føge (TF): ”Først og fremmest oplever vi i det daglige, at engelske bureauer er karakteriseret af langt større diversitet, end tilfældet er i Danmark. Her arbejder du med mennesker, der ser anderledes ud end dig selv, kommer fra andre baggrunde, andre kulturer osv. Det giver bare et mere mangfoldigt arbejdsmiljø.”

CM: ”Man møder også flere nystartede og nytænkende bureauer, hvor alt – for eksempel kunst – kan blive til reklame. Det var vi meget optaget af, da vi søgte uden for Danmark. Vi havde oplevelsen af, at de steder, vi havde været i praktik, der kunne de bare noget, vi ikke havde set hjemme. I hvert fald ikke på det tidspunkt.”

TF: ”Det fedeste ved at arbejde i London er diversiteten – i samfundet og på bureauet.”

Cecilia Mervig og Thea Føge har været kreative i London siden 2020. Foto: Privatfoto

CM: ”Der er højt til loftet, mulighederne er store, det hele går meget hurtigt, og det passer rigtig godt til den måde, vi kan lide at arbejde på. Det er nemt at komme i kontakt med de mennesker, man gerne vil arbejde med, og man har en grundlæggende følelse af, at ting kan lade sig gøre.”

TF: ”Selvfølgelig har det været en udfordring, at engelsk ikke er vores modersmål. Selv om vi har boet og arbejdet her i nogle år, så er vi jo ikke opvokset her. Vi er også to art directors i et team, hvilket er usædvanligt herovre, så vi har arbejdet meget med at udvikle vores copywriting skills. Sommetider taler vi om, om vi skal hjem til Danmark igen. Who knows, det kan da godt være, vi får lyst til det en dag, men nok ikke lige nu. Vi har sådan en regel om at spørge os selv og hinanden: Ville vi blive kede af det eller glade, hvis vi fik at vide, at vi skulle hjem om et år? Lige nu ville vi nok blive kede af det.”

CM: ”Hvis vi skulle råde andre, der drømmer om at komme på bureau i udlandet, så ville det være bare at kaste sig ud i det og tage et skridt ad gangen. Det kan måske virke uoverskueligt og lidt skræmmende, men med en fed to-doliste kommer man langt. Det er også det en god idé at opsøge Facebook-grupper og tale med folk, måske fra tidligere årgange på ens uddannelse, der allerede er der, hvor man vil hen.”

TF: ”Snus til virkeligheden. Tag en lille ferie, der hvor du vil hen, og tag ud og bank på hos bureauerne og sig hej. Det virker meget bedre end Zoom.”

Ditte Fei Benjaminsen + Sabrina Dinh

Kreativt team på Marcel i Paris siden januar 2022

Ditte Fei (DF): ”Da vi startede med at kontakte Marcel, havde vi skrevet en del emails og beskeder, som ikke blev besvaret. Til sidst sendte vi dem et billede af to skeletter, der sad i en sofa og sagde ”Us waiting for you to answer”. Så vendte de tilbage, sådan lidt ’haha, fair nok, vi kan lide jeres kampgejst’, og så tog de os til samtale.”

Sabrina Dinh (SD): ”Først snakkede vi bare uformelt over Zoom, og så hørte vi igen ikke noget, før vi skrev og sagde, at vi skulle til Paris for at se Eiffeltårnet, så om de ikke havde lyst til, at vi tog en kop kaffe. Det ville de godt, og det var virkelig, virkelig heldigt, for det viste sig, at det var de øverste kreative på Marcel, vi havde kontaktet.”

SD: ”Det var vi ikke helt skarpe på, da vi henvendte os, så vi gik på en måde efter toppen uden at vide det. Måske følte de sig pressede, fordi vi sagde, at vi ville rejse derned. Men der gik en uge. Så skrev de, at de gerne ville have, at vi kom og arbejdede for dem.”

DF: ”Vi var heldige med at finde bolig via en Facebook-gruppe. I starten benyttede vi Airbnb, for det er nemmere, når man er på stedet at tage ud og se på mulighederne. I Frankrig er der også flere små firmaer, der bliver betalt af staten for at hjælpe expats med at finde bolig. Man skal bare have en kontrakt med et fransk firma.”

Ditte Fei Benjaminsen og Sabine Dinh er kreative i Frankrig. Foto: Privatfoto

SD: ”Bureauet er super fransk. Og lidt gammeldags i forhold til danske bureauer, når det gælder f.eks. hierarki. De siger godt nok, at deres hierarki er fladere end på andre franske bureauer, men sammenlignet med Danmark er det bestemt ikke fladt. Til gengæld er de mega laissez faire: Man dukker op, når det passer, og mange møder ind ved 10-11-tiden om formiddagen.”

DF: ”For at få det basale sprog ind, følger vi et franskkursus to gange om ugen. Men det er ved at bruge sproget på kontoret i hverdagen, at vi virkelig lærer noget. Og så har de kreative direktører en fest over at lære os en masse nye, spændende bandeord. Så nu kan vi alle franske bandeord, men ikke bestille en kop kaffe.”

SD: ”Der er en del internationale kunder, og de kan sagtens tale engelsk på bureauet. Meget foregår dog stadig på fransk. Men de er søde til at opsummere på engelsk for os. Så sproget har ikke været noget problem indtil videre.”

DF: ”Jeg vil klart opfordre andre til at tage af sted. Muligheden for at komme med nogle indsigter fra Danmark og se, hvordan man kan bruge dem i udlandet, og se, hvordan folk arbejder forskelligt, er super givende. Og en styrke at have med, når man på et tidspunkt måske skal tilbage til Danmark.”

DF: ”Et godt råd: Bliv ved med at klø på og brug LinkedIn. Man skal ikke tænke på at føle sig dum eller irriterende, for de kreative direktører hernede har bare travlt. Prøv at skille jer lidt ud og tænk ikke på, om det bliver ”en mail eller en besked for meget”.”

SD: ”For os fungerede det, at vi dukkede op i virkeligheden og bad om at komme forbi. At vi søgte lige præcis dem – og at vi arbejdede for sagen.”

Nicolai Villads Løser Smith

"Arbejd benhårdt på håndværket og bliv virkelig dygtig til det. Det kan være en adgangsbillet – eller måske rettere en flybillet – til de steder i verden, man drømmer om." Foto: PR

Har arbejdet hos Ogilvy og AKQA i New York, Paris, Sao Paolo og Shanghai. I dag executive creative director hos AKQA i Danmark

”Der var lidt lykketræf over det. Lars Bastholm tog mig og Peter Ammentorp til sig, da han flyttede fra AKQA til Ogilvy i New York, og ansatte os også på fuldtid, da vi var færdige på skolen.

Vi var der i to år, og Lars havde lavet en ret sweet deal med os, hvor vi fik lov at arbejde på bureauets kontorer i både New York, Shanghai, Sao Paolo og Paris.

Vi rejste rundt, nærmest med en sportstaske i hånden, og fik lov at opleve vidt forskellige kulturer, måder at arbejde på og kolleger over hele verden. Mennesker, som vi også i dag arbejder med eller er connected med i et eller andet omfang.

Efter Ogilvy endte Peter og jeg alligevel hos AKQA, og vi fik på et tidspunkt til opgave at etablere kontor for dem i Paris. Vi var 26 år, talte ikke sproget, kendte ikke markedet. Det var en kæmpe udfordring. Ingen af os vidste, hvordan man drev noget som helst. Vi troede, vi vidste det, men det gjorde vi ikke, så vi fejlede jo helt vildt undervejs.

Men vi lærte meget og endte med at få kontoret op at stå. I dag arbejder der 80 kolleger. At være væk fra familie og venner, synes jeg faktisk ikke har været det sværeste.

Man vænner sig til det og skaber venner og familie et andet sted i verden. Men da der skulle etableres kontor i Danmark, kunne jeg mærke, at det ville give mening for mig at blive en del af det.

Jeg var faktisk på vej til Italien, så det var lidt tilfældigt. Men fordi jeg er dansk, så spillede det nok lidt ind. Oprindelig var udlandet ikke målet i sig selv: Det var mere at følge en person, man syntes var dygtig og inspirerende.

Men i dag kan jeg se, at jeg har fået sindssygt meget med mig, som jeg næppe ellers ville have fået. Det er en gave at arbejde med mennesker, der ikke tænker som mig, som ikke er vokset op med at se det samme børnefjernsyn, spise de samme cornflakes og spille på den samme fodboldbane. Med forskellige referencerammer skaber man bedre ting. Jo mere diversitet, kønsmæssigt og kulturelt, jo mere interessante bliver samtalerne, og jo bedre og sundere bliver arbejdet.

Mit eget team i dag rummer kolleger fra alle mulige steder i verden, og det er alene af den årsag. Jeg vil til hver en tid anbefale nyuddannede kreative at søge ud. Danmark er fantastisk, men man behøver ikke kæmpe så meget. Det tager også lidt den urgency ud af tingene, som man møder andre steder i verden, hvor der er mere på spil. Det er sundt at opleve. Og sundt at have med sig, når og hvis man tager hjem igen.

Hvis man gerne vil på bureau i udlandet, skal man arbejde hårdt på sit håndværk. Det lyder måske banalt, men når vi hos AKQA møder unge kreative, der bare banker igennem – som er sultne, som sætter sig ned og lærer sig selv alle mulige softwareting, som kan designe og skrive – så bliver de lynhurtigt flagged i netværket hos alle de kreative leads – og så er de hurtigt videre.

Arbejd benhårdt på håndværket og bliv virkelig dygtig til det. Det kan være en adgangsbillet – eller måske rettere en flybillet – til de steder i verden, man drømmer om.”