For et halvt år siden lancerede lakridsfabrikanten Lakrids by Bülow kampagnen ‘Share It With a Hater’, der med underfundighed og humor i tonen ville omvende verden og lære den at elske lakrids ved at sende smagsprøver jorden rundt. Bag kampagnen står &Co. / NoA.

Det er måske ikke lykkedes at gøre lakrids til hele verdens favorit-snoller, men kendskabet til brandet er på nogle markeder fordoblet. Og så må Bülow erkende, at de ikke har haft kapaciteten til at efterkomme forespørgslen hurtigt nok.

“Vores forventninger blev indfriet og overgået,” siger virksomhedens marketingdirektør, Sarah Maria Carl.

Kampagnens primære formål var at øge awareness om brandet på et globalt plan, fortæller hun videre.

“I Danmark er vi gået fra 53 procent til 73 procent i awareness. I Tyskland er tallet næsten fordoblet fra fire til syv procent.”

Venteliste til lakrids

Den overordnede mission lyder — med et blink i øjet — at 84 procent af verden skal elske lakrids. Det estimeres til at tage 412 år og 292 dage. Og det har affødt massiv opmærksomhed fra den internationale presse og folk, der vil have en smagsprøve.

Hero-filmen, der lancerede kampagnen, har fået 7,5 millioner visninger på sociale medier og skabt presse med et estimeret reach på 131 millioner mennesker, oplyser Lakrids by Bülow.

På nuværende tidspunkt har 82.000 personer fra 125 skrevet sig op til at modtage en smagsprøve. Lakrids by Bülow er altså nået ud til mere end halvdelen af verdens lande, og det blev også præmieret ved årets Danish Digital Awards, hvor kampagnen vandt sølv i Digital Activation.

Den største interessere har været fra USA, England og Canada, og Lakrids by Bülow vil fremadrettet skræddersy deres markedsføring yderligere til de markeder.

“Kampagnen er med til at indikere, hvor der er interessante nye markeder, som vi vil fokusere endnu mere på i år,” siger Sarah Maria Carl.

Hvordan vil I følge op den interesse?

“Det vil vi med øget tilstedeværelse i form af kommunikation og fysisk tilstedeværelse. Vi er i gang med at øge penetrationen af de markeder, men der vil i fremtiden komme til at ske nye og spændende tiltag. Vi ser også kæmpe vækst i salg på de amerikanske markeder.”

Én ting er dog ikke lykkedes. Efterspørgslen på smagsprøver har nemlig gjort, at det tager tid, før den når ud til kunderne.

“Interessen har overgået vores vildeste forventninger, og jeg ville ønske, vi kunne nå ud til alle 82.000 med det samme, de tager kontakt til os. Vi arbejder på at glatte den proces ud,” lyder det fra marketingdirektøren.

Har I set en effekt på salget?

“Vi har set et øget salg, men det er svært at sige, hvorvidt det er direkte afledt af kampagnen.”