“Share it with a hater”. Sådan lød taglinen, da Lakrids by Bülow for nylig gik i luften med stor, global kampagne, der skal få verden til at elske lakrids.

“Det er en utrolig ambitiøs mission. På kanten til det absurde, men det er derfor, at vi elsker det. Målet er at få verden til at elske lakrids,” lød det dengang fra marketingdirektør i selskabet, Sarah Maria Carl, til Markedsføring.

Og nu lyder det fra selskabet, at kampagnen allerede efter 14 dage hitter mere, end selskabet havde håbet på. Det skriver de i en pressemeddelelse. Selskabet tilbød med kampagnen gratis smagsprøver til alle, der gerne ville have det. Og det er indtil videre gået verden rundt.

“På mindre end en uge har personer fra 106 ud af verdens 195 lande allerede skrevet sig op og flere lande kommer til. Dermed er den danske lakridsproducent godt på vej med den kæmpestore mission om at lære verden at elske lakrids,” skriver Lakrids by Bülow i pressemeddelelsen.

De tre lande, hvor flest har skrevet sig op, er USA, England og Canada – fulgt af Norge, Danmark og Tyskland.

Kampagnen er også blevet set af mange. Reklamefilmen om Lakrids by Bülows koncept er ifølge selskabet selv blevet set over fem millioner gange.

Bag kampagen står bureauet &Co.

Lakrids by Bülow har ikke ønsket at oplyse, hvad kampagnen præcis har kostet. Men til Markedsføring har marketingdirektør Sarah Maria Carl sagt:

“Da jeg startede var marketingbudgettet på tre millioner kroner, nu er det 30 millioner kroner. Jeg vil ikke sætte specifikke tal på i forhold til denne kampagne, men det er en betydelig del.”

Opdateret klokken 14.02: Lakrids by Bülow havde i første omgang oplyst, at Bulgarien var det land, der havde spurgt om næstflest lakridser. Dette var dog en fejl – det er i stedet England.