Jacob Holst Mouritzen, strategikonsulent og co-founder af marketingbureauet Holst Mouritzen, havde planlagt at afholde en session om strategi på det fremadstormende sociale netværk Clubhouse, men nu har han fået kolde fødder.

– Ikke mindst de mange spørgsmål om overholdelse af GDPR, sikkerhedsbrister, og brugen af kinesiske servers gør, at vi lige slår koldt vand i blodet og aflyser, siger han til Markedsføring.

Han fortsætter:

– Hvis jeg var en privat bruger, ville jeg nok ikke have de samme betænkeligheder, men når man som virksomhed inviterer folk ind på Clubhouse, så vil man gerne være helt sikker på, at man kan stå på mål for platformen, siger han.

Deling af telefonbog

Clubhouse er en knapt et år gammel lyd-samtale-app, der nærmest er eksploderet i popularitet i februar 2021, hvor over halvdelen af de otte millioner downloads af den sociale medie-app har fundet sted.

Clubhouse-succesen kommer på trods af, at man skal inviteres for at få adgang til Clubhouse, der ydermere kun kan downloades til Apple-enheder. Dertil kommer, at der fra flere sider stilles spørgsmål ved, om Clubhouse har helt styr på data- og privacy-reglerne.

Eksempelvis har Ida Aalen, stifter af online konference-selskabet Confrere, til det norske marketingmedie kampanje.com givet udtryk for, at ”Clubhouse manipulerer brugerne til at give flere oplysninger fra sig end de bør”.

– Det er et amerikansk selskab som bruger alle mulige growth hacker-teknikker for at give en følelse af, at der er mangel på noget, da hver bruger kun får få invitationer. Første gang man modtager en invitation, tænker man, at man måske bare bør hoppe med. Det er et helt bevidst greb for at skabe en følelse af eksklusivitet, siger hun til kampanje.com.

Ifølge mediet Shifter har den tyske pendant til Datatilsynet bedt Clubhouse om at redgøre for en række punkter i den sammenhæng.

– Desværre sker det gang på gang at udbyder fra USA træder ind på det europæiske marked, eller ganske enkelt får succes med deres produkter i EU, uden at følge de mest grundlæggende krav til databeskyttelse, lyder det i ifølge shifter.no i en udtalelse fra de tyske myndigheder.

Aflytning og kinesiske servere

Foruden bekymringerne over delingen af telefonbogen, et det ifølge Los Angeles Times lykkes for brugere af tjenesten at kopiere samtaler i Clubhouse og flytte dem over på andre sites, hvilket ellers ikke burde kunne lade sig gøre.

– Clubhouse kan ikke give nogle privacy-løfter omkring de samtaler, der foregår noget sted i verden, siger Alex Stamos, der står i spidsen for Stanford Internet Obervatory og er tidligere sikkerhedschef for Facebook til mediet.

Dertil kommer, at Stanford Internet Oberservatory, der tidligere har råbt vagt i gevær omkring Clubhouse, har fået bekræftet, at det sociale medie anvender det Shanghai-baserede startup Agora Inc. til at stå for store dele af virksomhedens back-end operationer.

Det fik i løbet af weekenden flere sikkerhedseksperter, heriblandt Robert Potter fra Internet 2.0, til at reagere på twitter.

– Det lykkedes for en bruger at dele sit login med resten af verden. Det reelle problem er, at folk til at begynde med troede, at disse samtaler på noget tidspunkt var private, skrev han.

De mange spørgsmål omkring Clubhouse har fået Jacob Holst Mouritzen til at lave en cost-benefit-analyse ved at være på Clubhouse.

– Jeg kan som repræsentant for egen virksomhed ikke have ro i maven omkring dette, så indtil videre så lægger jeg i hvert fald Clubhouse på is, siger han.