Advice skruer markant op for sine digitale kompetencer og søsætter datterselskabet Forte Advice. Det gør Advice sammen med det norske tech-selskab Forte Digital, som sammen med Advice kommer til at eje halvdelen af selskabet.
Forte Digital blev stiftet i 2017 og er siden gået fra nul til 250 ansatte og er en vækstkomet på det norske marked. I 2021 omsatte Forte Digital for 185 millioner norske kroner.
Advice og Forte har brygget på at stifte det nye selskab det seneste års tid, og at det endelig er faldet på plads, vækker glæde hos CEO i Advice, Mille Klink.
”Vi er både stolte og begejstrede over at kunne gå i luften med selskabet. Vi har længe haft ambitioner om at stå endnu stærkere digitalt. Med det her får vi tilført superkræfter digitalt,” siger hun til Markedsføring.
”Vi har en klar fornemmelse af, at der er et større potentiale på det digitale marked, end vi forløser nu. Vi oplever, at kunderne efterspørger dybere løsninger på tech, som bliver koblet til både brandet og den samlede kunderejse. Derfor er det fantastisk, at vi nu har fundet en samarbejdspartner, som vi deler både ambitioner, værdier og læsning af markedet med.”
Dansker i spidsen
Managing Director for Advice Forte bliver danske Jesper Nørding Pedersen, der kommer fra en stilling som direktør for Advices digitale forretning. Bestyrelsesformand bliver John Kårikstad, der er CEO for Forte Digital.
Forte Advice kommer til at have kontor i Advices lokaler på Gammel Kongevej. I praksis etableres selskabet således, at Advices digitale afdeling rykker ind under Forte Advices nye CVR-nummer, men i praksis rykker de sig ikke og bliver altså på Gammel Kongevej med de godt 100 øvrige kolleger i Advice.
Samtidig skal den digitale afdeling i Advice nu trække på og arbejde tæt sammen med Forte Digitals specialister, der sidder i både Oslo, Berlin og Krakow.
”Derudover kommer vi til at rekruttere en række tunge profiler på teknologi og digital udvikling til kontoret i København. Vi regner med, at vi har de første 3-5 jobopslag oppe den kommende måned. Og så arbejder vi på tværs, særligt med Forte Digitals power-hub i Krakow, så vi får en masse kolleger på tværs af projekter,” forklarer Mille Klink.
På vej i godt et år
Mille Klink fortæller, at samarbejdet om at få sat det nye selskab i søen har været ”gnidningsfrit”.
”Begge parter har noget, den anden gerne vil have og kan se et stort potentiale i. Vi har haft brug for større muskler og tungere kompetencer på tech, og Forte har et ønske om at skalere deres forretning internationalt – også på det danske marked. De har fra starten været klare på, at det skulle ske sammen med en allerede etableret partner i Danmark.”
Hvordan styrker dette præcis jeres forretning?
”Der er ingen af vores kunder i dag – hverken virksomheder, myndigheder eller organisationer – for hvem tech ikke er forretningskritisk. Hvis vi for alvor skal være en stærk, strategisk samarbejdspartner på alt fra kommunikation, branding og tech, så skal vi i endnu højere grad kunne koble en forståelse for data, kunder og systemer på,” siger Mille Klink.
”Vi oplever også, at når vi skal rekruttere, så er manglen på specialiseret arbejdskraft på dette område højt. Det er en generel mangelvare, og med det her setup får vi adgang til nogle af de dygtigste udviklere i Europa. Så ret enkelt betyder det, at vi kan rykke hurtigere på vores kunders behov,” tilføjer hun.