Engageret. Ansvarlig. Engagement. Energi.
De fire ord topper som de bløde kompetencer, arbejdsgiverne i Danmark er allermest interesserede i, når de skal ansætte nye talenter.
Det viser en analyse af over 600.000 jobopslag i Danmark siden september 2019, som Cphbusiness har analyseret gennem den kunstige intelligens Watson fra IBM.
For brancherne reklame, marketing og salg har den kunstige intelligens analyseret over 200.000 jobopslag. Her er de mest populære ord de samme, men i lidt anderledes rækkefølge.
Ifølge forskerne bag analysen, Per Gunnar Bergfors og Andreas Kiær Thomsen, peger de mest brugte ord i jobopslagene på, at lederskab og nysgerrighed generelt er centrale for arbejdsgiverne.
TOP 20: ALLE KOMPETENCER I JOBOPSLAG
1 Engageret: 83.798
2 Ansvarlig: 58.426
3 Engagement: 48.707
4 Energi: 38.243
5 Respekt: 36.055
6 Motiveret: 24.401
7 Initiativ: 23.615
8 Initiativrig: 22.397
9 Nærværende: 21.886
10 Inspirerende: 21.352
11 Effektiv: 21.047
12 Initiativer: 18.869
13 Motivation: 16.510
14 Energisk: 14.557
15 Resultatorienteret: 12.158
16 Nysgerrighed: 11.497
17 Inkluderende: 11.139
18 Balance: 11.121
19 Omhyggelig: 11.091
20 Loyal: 10.520
”Lederskab og nysgerrighed går igen i et stort antal jobopslag. I forhold til ledelse handler det både om, at du selv er en person, der har ressourcerne til at lede – men det er også vigtigt, at du kan indgå i et hold og blive ledet af andre,” siger Per Gunnar Bergfors.
”Og så er det nysgerrighed. Forstået på den måde, at ingen kan forudsige, hvad der sker i morgen på arbejdspladsen. Så du skal hele tiden være fleksibel, for det er ikke sikkert, at din specifikke faglighed er den, der kan løse det problem, i møder i morgen. Du skal kunne sætte noget andet på spil,” siger han.
Derudover peger forskerne på, at overordnede bløde kompetencer som mod, etik, mindfulness og resiliens er meget efterspurgte.
Bløde kompetencer fylder mere
Ifølge Per Gunnar Bergfors er bløde kompetencer som netop lederskab og nysgerrighed begyndt at fylde mere i jobopslagene de seneste tre år.
”Andelen af jobannoncer, der efterspørger bløde kompetencer, er stigende. Det er en global ting. Og det betyder også, at der er færre og færre job, hvor du alene kan leve af din hårde faglighed,” siger Per Gunnar Bergfors.
Forskeren vurderer, at det især handler om, at problemstillingerne i virksomhederne hurtigt kan ændre sig. ”Der er en tendens til, at du lærer at løse de problemer, der opstår, ude i virksomhederne. Du kan altid spørge en kollega, hvordan et stykke software virker. Men det er måden, du tænker på og arbejder, som tilføjer den største værdi,” siger han.
”Det er med andre ord lettere at tilegne sig specifikke skills frem for at ændre din tankemåde.”
Top 10: ORD I REKLAME, SALG OG MARKETING
1 Ansvarlig: 25.366
2 Engageret: 23.436
3 Energi: 16.015
4 Engagement: 15.563
5 Motiveret: 10.576
6 Respekt: 10.175
7 Initiativ: 9.635
8 Inspirerende: 9.034
9 Initiativrig: 8.908
10 Effektiv: 7.883
Fylder de bløde kompetencer generelt mere end hårde skills, når virksomhederne søger medarbejdere?
”Det er ikke sådan, at du skal gå på kompromis med din faglighed. Den betyder stadig meget. Men jeg vil vurdere, at der er meget fokus på bløde kompetencer, fordi arbejdsgiverne næsten for givet, at du har styr på din faglighed.”
Samarbejde er hot
Derudover kan forskerne i jobopslagene se, at evner til at samarbejde er i høj kurs hos arbejdsgiverne – også i reklame, salg og marketing. Generelt er ord som samarbejde (81.677), team (81.130), samarbejdspartner (18.612) og samarbejdsevner (12.510) meget ofte er nævnt i jobopslag.
”Efterspørgslen på team-kompetencer og evnen til at samarbejde er gennemgående meget efterspurgt,” siger Per Guannar Bergfors.
”Især ordene team og samarbejde er enormt brugte. Vi blev faktisk overraskede over, hvor stor en andel af arbejdsgivere, der efterspørger samarbejdsevner. Det har også betydet, at vi har tilpasset vores egen uddannelse sådan, at vi i stedet for studiegrupper laver projektgrupper, hvor de studerende har konkrete roller, som spejler den virkelighed, de møder i virksomhederne,” siger forskeren.
TOP 10: MEST EFTERSPURGTE DIGITAL MARKETING-VÆRKTØJER
1 Målgruppe: 2.918
2 Segment: 730
3 API: 484
4 Inbound: 384
5 Outbound: 356
6 Positionering: 257
7 Linkbuilding: 172
8 Go-to-market: 162
9 BTB: 104
10 Funnel: 95
Han fortæller også, at Cphbusiness har lavet dybdegående interview med 20 CMO’s i Danmark for at forstå, om de tal, de kan se, rent faktisk svarer til de kompetencer, virksomhederne reelt har brug for.
”Det har vi gjort for at forstå, hvordan fremtidens marketingmedarbejder rent faktisk ser ud. Her talte de i høj grad også om de bløde kompetencer. De sagde, at de nok skal træne dem i de konkrete værktøjer, de skal bruge på arbejdspladserne. Der er så mange værktøjer og programmer, at det alligevel er umuligt for os at lære de studerende dem alle,” siger Per Gunnar Bergfors og tilføjer:
”Det, vi skal give dem med, er forretningsforståelse, kundeforståelse og evnen til at sætte sig i andres sted. Det er det lange seje træk, der ikke er tid til at give de unge i virksomhederne.”
Hårde KPI’er rykker
Der er dog visse værktøjer, som virksomhederne efterspørger i højere grad end andre. Særligt ekspertise i forskellige sociale medier, SEO, CMS-systemer og API er der stor efterspørgsel på, viser tallene.
MEST EFTERSPURGTE VÆRKTØJER I REKLAME, SALG OG MARKETING
1 Facebook: 5.433
2 Instagram: 2.828
3 Adobe: 2.180
4 Twitter: 2145
5 Google: 1.673
6 Google Analytics: 1.206
7 Google Ads: 957
8 LinkedIn: 779
9 Java: 726
10 CSS: 691
”SEO er noget, der overraskede os. Men det handler i sidste ende om, at det er en opgave, der er meget personbåret og afhænger af stor kundeforståelse. Og så er der API, som i sidste ende handler om at forstå datastrømme. Det er to eftertragtede egenskaber, men de er vidt forskellige,” siger Per Gunnar Bergfors.
Når det kommer til konkrete platforme, så er Facebook den, som oftest bliver efterspurgt i reklame og marketing. Det er nævnt over 5.000 gange blandt de hårde værktøjer, nye medarbejdere skal have.
Dernæst følger Google, Instagram, Twitter og Adobe som platforme, der efterspørges. Efterspørgslen på de værktøjer er dog meget jævn, og den nye pige i klassen, TikTok, er til gengæld skudt i vejret fra at være nævnt i to jobopslag i 2019 til fra midten af 2021 at være nævnt i over 10 jobopslag hver måned.
”TikTok er den platform, hvor der er den absolut største ændring. Det kommer fra absolut ingenting, og de andre platforme er der kun små ændringer. Det er også interessant at bemærke, at det er virksomheder og ikke bureauer, der leder efter TikTok-eksperterne. Vi tolker det sådan, at TikTok faktisk kræver konkrete personer med ekspertviden hos virksomhederne,” siger Per Gunnar Bergfors.
Grundlæggende påpeger han, at det også er vigtig rent faktisk at gå kritisk til jobopslagene og se, hvad der sker bagved de mange buzzwords.
”Der kan være fænomener som eksempelvis growth hacking, der bliver talt meget om i branchen, men det skinner ikke igennem i jobopslagene. Det er grundlæggende ikke buzzwordene, vi skal lede efter. Vi skal se de kompetencer, der ligger bag dem,” siger Per Gunnar Bergfors.