Bilbranchen er ikke skarpe nok på SEO og Google. Sådan lyder det fra bureauet Bonzer, der har analyseret, hvordan store bilbrands i Danmark klarer sig i forhold til at skaffe trafik digitalt.

Analysen viser, at Audi får mest trafik med 165.605 organiske klik om måneden via Google. Og på sidstepladsen ligger Peugeot, der får 79.607 kliks om måneden fra selvsamme søgemaskine.

Men det samlede billede er, at bilbranchen slet ikke udnytter det fulde potentiale, som Google og SEO giver.

“Overordnet viser analysen, at bilmærkerne selv ikke dominerer på SEO. I høj grad er deres trafik drevet af direkte brandede udtryk, mens der er en lavere grad af imødekommelse af de tidlige faser i brugerrejsen. Samtidig er de ikke særlig godt til stede på generiske søgninger relateret til elbiler,” skriver Peter Ottendahl Anberg, Senior Product Specialist i Bonzer, i en mail til Markedsføring.

Sådan kan branchen rykke sig

Bonzers analyse lægger sig i slipstrømmen af den Q-Faktor-analyse, som UserGap lavede for mediet Markedsføring om bilbranchen inden sommerferien.

Her lød det, at bilbranchen i Danmark samlet set står svagt digitalt.

”Vi kan se en branche, der ikke fuldt ud har forstået, hvor truede de er,” lød den knivskarpe analyse dengang fra UX-ekspert Jacob Hvam.

Fra bureauet Bonzer mener de, at bilmærkerne burde skrue markant op for deres informationsniveau, så brugerne nemmere blev ledt hen til dem via Google.

“Samlet set bør bilbranchen overveje, om man kan overleve på blot at imødekomme de mennesker, der allerede ved, hvilken bil de vil have,” skriver Peter Ottendahl Anberg.

“Det er som om, at man i bilbranchen falder tilbage på at fange den interesse, der allerede er for deres modeller og brands uden at forsøge at udvide. Derudover ser vi, at Google belønner de mere alternative medieformer: video og billede, hvor jeg ser, at de klassiske bilbrands ikke er så stærke. Et godt eksempel, der illustrerer, hvor lidt Google som kanal fylder, er BMW’s egen side for elbiler, der blandt andet selv i den danske version er fyldt med svensk sprogbrug,” lyder det fra Peter Ottendahl Anberg.

Du kan her se den fulde liste for, hvordan de største bilmærker i Danmark klarer sig på organisk trafik via Google:

Tesla er mest søgt

Undersøgelsen fra Bonzer viser samtidig, at Tesla er det mest søgte bilbrand i Danmark.

Tesla er blevet søgt på 69.000 gange i måneden – VW kommer på andenpladsen med 61.000 søgninger, og Mercedes er på tredjepladsen med 60.000 søgninger.

De mest søgte enkelte bilmodeller i Danmark er Kia EV6 (59.650), Huyndai Ioniq 5 (50.850) og BMW i4 (49.900).