Hos tyske Volkswagen oplever man i disse dage et glædeligt déjà-vu.

Det skyldes, at den tyske bilfabrikant for andet år i træk placerer sig på førstepladsen over danskernes foretrukne bilmærker ifølge YouGovs netop udgivede bil image-rangering.

”Det er klart, at det med den periode, vi har været igennem, er glædeligt, at vi igen er på førstepladsen. Vi vidste jo ikke, hvad vi kiggede ind i med lange leveringstider, og hvordan det ville ramme vores kunder,” siger Michael Ebeling, der er Head of Volkswagen Passenger Cars i Danmark.

Nedenfor kan du se YouGovs top 10-rangering af danskernes foretrukne bilbrands, som Volkswagen igen topper.

YouGovs netop udsendte rangering af danskernes foretrukne bilbrands. Illustration: YouGov.

Bredde og bæredygtighed

Undersøgelsen fra YouGov baserer sig på en samlet score, der er hentet fra seks image-parametre: kvalitet, generelt indtryk, værdi for pengene, anbefaling, omdømme og kundetilfredshed.

Med en score på 29,0 indtager Volkswagen eftertrykkeligt den danske biltop. På andenpladsen ligger Mercedes-Benz med en score på 24,7 efterfulgt af Volvo, der scorer 24,1.

Om YouGovs Bil image-ranking

Rankingen er udarbejdet ved hjælp af YouGov BrandIndex-indeksscore, som er gennemsnittet af seks forskellige imageparametre:

Kvalitet, Generelt indtryk, Værdi for pengene, Anbefaling, Omdømme og Kundetilfredshed.

I Danmark sammenligner BrandIndex 32 forskellige bilmærker.

YouGov BrandIndex inteviewer dagligt 200 personer, der er repræsentative for den generelle befolkning, og spørger dem om deres holdninger til forskellige varemærker.

Data er fra 1. februar 2021 til 31. januar 2022.

Kilde: YouGov.

Men hvorfor er Volkswagen, der ifølge Michael Ebeling også har toppet salgslisterne i Danmark de seneste 11 år, så populær hos danskerne?

”Selvfølgelig skal man ikke undervurdere forhandlernes indsats og vores brede forhandlernet,” siger Michael Ebeling og tilføjer:

”Derudover så tror jeg, at en af de ting, der gør os populære, er, at vi har biler, der appellerer til rigtig mange mennesker. Vi kan både sælge dem en Up, og vi kan sælge dem en Arteon. Jeg tror, at vores udvalg af modeller rammer bredt. og det er en af hovedårsagerne til, at vi kontinuerligt er populære.”

Michael Ebeling mener også, at bæredygtig fokus har været medvirkende til at give danskerne en positiv opfattelse af bilbrandet.

”Vi synes jo selv, at vi er gået forrest og har taget teten i forhold til grønne omstilling. Fra at være at være et udpræget bilmærke med fokus på benzin og diesel, så går vi jo nu forrest i forhold til den grønne omstilling, og i 2030 vil ni ud af 14 Volkswagen-modeller køre på el.”

Digitale underpræstation

For nylig offentliggjorte Markedsføring i samarbejde med UserGap en Q-Faktor-analyse, der undersøgte den danske bil-branchens websites ud fra digital performance.

Analysen viste, at branchen over en kam performer rigtig ringe online. Ikke mindst på grund af en ”haltende kunderejse”, der, ifølge en UX-ekspert, bl.a. var afledt af indforstået bil-fagsprog.

Også Volkswagen performede dårligt i denne analyse.

På trods af danskernes gode vurderinger af jer – gør I det så ikke godt nok online?

”Når analysen siger det, så kan jeg jo godt forstå det. For både vi og branchen kan godt blive noget indspiste i forhold til den måde, som vi kommunikerer på. Vi taler meget bilsprog og bruger forkortelser, som Hr. og Fru Hansen jo ikke kender. Og det tror jeg gælder for hele branchens vedkommende,” siger Michael Ebeling, der mener, at de dårlige kommunikative løsninger bærer præg af, at de er baseret på nogle færdige pakker, der er oversat fra et andet sprog og skal gælde for alle markeder på tværs af Europa.

”Så der er bestemt basis for udvikling på den digitale front hvad angår kommunikation og brugervenlighed,” siger han.

Hvorfor halter I og andre bilbrands på dette punkt?

”Vi har jo været vandt til, at man kun havde den mulighed at tage ned til bilforhandleren. Nu sidder kunden jo i lang højere grad derhjemme. Så der er ingen tvivl om, at vores eksisterede salgsproces er under forandring. Jeg tror, at hele kundekontakten – den forventning en kunde har, når denne sidder derhjemme og klikker – det er noget, vi skal løse bedre. At man føler sig godt behandlet og serviceret, selvom man sidder hjemme i sofaen. Det er både vores og branchen store udfordring.”

Hvad er i dine øjne det vigtigste fokuspunkt for VW, hvis I også skal blive nummer et i danskernes øjne næste år?

”Vi vil helt klart fokusere på at arbejde videre med den grønne omstilling. Det er her, vi sætter vores sejl ind. Og så vil vi kigge ind i, hvordan vi får kunderne til at føle sig godt hjulpet på vej i deres købsproces, når de sidder derhjemme.”