Imagekongen blandt danske reklamebureauer siden 2016 – Hjaltelin Stahl – må i MyImage 2021 se sig forvist til sølvpodiet.
Ny på toppen er & Co., der dermed genvinder titlen som det reklamebureau, danske annoncører mener, har det bedste image.
Der er dog ikke tale om en voldsomt overbevisende distancering.
Faktisk er det lige før, der skulle et målfoto til for at finde årets imagekonge.

– Vi så sidste år, at & Co. gik frem på Brand Strength, mens Hjaltelin Stahl faldt lidt tilbage. Bevægelsen er fortsat i dette års måling, og altså lige præcis nok til, at de to bureauer har byttet plads i toppen, siger Mogens Østergaard, adm. direktør, MyResearch, der står bag MyImage.
Trods tronskiftet er der altså fortsat stabilitet i toppen, hvor det også bemærkes, at Kunde & Co holder fast i den samlede tredjeplads og Robert/Boisen & Like-minded i fjerdepladsen.
Til gengæld må Envision vige pladsen som nummer fem i den samlede imagemåling: Den napper Advice, som rykker frem fra sidste års niendeplads.
Tæt duel om førstepladsen
Det tætte løb understreges af, at Hjaltelin Stahl fortsat holder sig foran & Co. på Brand Position:
Om MyImage
MyImage er gennemført af MyResearch for 13. år i træk.
936 marketingansvarlige har denne gang gennemført undersøgelsen – en vækst på 8,5 procent sammenlignet med 2020-målingen.
I 2021-analysen bedømmer annoncørerne i alt 63 bureauer, fordelt på 26 reklamebureauer, 24 digitale bureauer og 13 mediebureauer.
Analysen gennemføres online og afdækker kendskab, tilfredshed, og præference – samt image på en række kvalitative parametre.
Analysen rummer Brand Strength og Brand Position.
Under Brand Strength svarer respondenterne på, hvor godt de kender et bureau. Herefter tages stilling til, om det er bureau, de ville invitere til pitch, og momentum, hvor svarene korrigeres for andelen af egne kunder.
Under Brand Position vurderer respondenterne bureauerne på 9 udvalgte kvalitative parametre.
Der udregnes en score for både Brand Strength og Brand Position og disse ligger til grund for den samlede Brand Power-score.
Du kan læse mere om analysen her.
Det er den del af analysen, der bygger på annoncørernes bedømmelse af bureauerne på ni kvalitative parametre – som for eksempel “God forståelse for kundernes forretning” og “Strategisk stærke”.
Hjaltelin Stahl holder således fast i sin førsteplads på to af disse spørgsmål: ”Gode til at skabe resultater” og ”Gode til at integrere kommunikationsløsninger”.
Hertil kommer, at Hjaltelin Stahl fortsat er nummer to på ”Strategisk stærke” og endda rykker frem fra femte- til fjerdepladsen på ”Kreativt stærke”.
Men & Co. rykker også på de kvalitative parametre.
Bureauet holder fast i sidste års andenplads på ”Kreativt stærke”, men rykker op fra en fjerde- til en andenplads på ”Gode til at skabe resultater”.
Dertil kommer, at & Co. i år placerer sig på henholdsvis fjerdepladsen på ”strategisk styrke” og på femtepladsen på ”gode til at integrere kommunikationsløsninger”.
Sidste år var & Co. slet ikke med i Top 5 på disse to parametre.
Kombineret med & Co.’s fremgang og Hjaltelin Stahls fald på Brand Strength – altså den del af analysen, der bygger på kendskab og pitch-interesse – så sikrer det lige nøjagtig & Co. en samlet førsteplads blandt reklamebureauerne i MyImage 2021.
Topresultater fra MyImage 2021 for reklamebureauer (parentes er placering sidste år)
Top 10 – Reklamebureauer, samlet Brand Power
1. & Co (2)
2. Hjaltelin Stahl (1)
3. Kunde & Co (3)
4. Robert/Boisen & Like-minded (4)
5. Advice (9)
6. Envision (5)
7. Nørgård Mikkelsen (7)
8. Uncle Grey (15)
9. Brandhouse & Subsero (8)
10. Mensch (12)
Top 5 – Reklamebureauer – Brand Strength
1. & Co. (2)
2. Hjaltelin Stahl (1)
3. Kunde & Co (3)
4. Robert/Boisen & Like-minded (5)
5. Uncle Grey (10)
Top 5 – Reklamebureauer – Brand Position
1. Hjaltelin Stahl (1)
2. & Co (8)
3. Robert/Boisen & Like-minded (3)
4. Nordlid (2)
5. Advice (11)