Apple tjener styrtende med penge på reklamer. Det viser en ny rapport fra analysefirmaet Omdia.
I alt er Apples reklameforretning nu 3,7 millliarder dollars – eller 24,2 milliarder kroner – værd, lyder det i analysen.
Og væksten i reklameindtægter for Apple har været massiv. I alt er Apples reklameindtægter i 2021 i forhold til 2020 vækstet med 238 procent, skriver Omdia.
Ifølge analyseinstituttet skyldes det især Apples iOS-14-opdateringer, som lukkede ned for automatisk loggede tredjepartsdata hos brugerne. De manglende data har ført til “en øget appel ved Apples egen Search Ads-annoncering, som giver app-udbydere mulighed for at fange brugere inde i Apples eget økosystem”, skriver analyseinstituttet.
Med andre ord: hvis du vil annoncere med effekt hos Apple, så er det blevet langt mere interessant at kaste annoncekronerne direkte ind hos Apple.
Apples samlede bid af annoncemarkedet er dog stadig meget lille, lyder det også i rapporten. For på trods af væksten sidder Apple kun på 0,7 procent af det samlede annoncemarked globalt. Google sad i 2021 på 28 procent og Meta (det tidligere Facebook, red.) på 21 procent.
Ligeledes står annonceindtægterne hos Apple også for under 1 procent af virksomhedens samlede omsætning, skriver Omdia.