Nic. Christiansen Gruppen, NCG, der i 2019 omsatte for 8,8 milliarder kroner i Danmark, Sverige, Norge, Finland og Baltikum, går nye veje på marketingfronten og overlader en stor del af de daglige opgaver til ZUPA ZITE.

Det fortæller Peer Brændholt, der er CEO og partner i bureauet, som etablerer og driver såkaldte on-site bureauer, til Markedsføring.

Bureauet driver i forvejen Grundfos’ on-site bureau BrandBox, der blev etableret i oktober 2017.

– On-site tankegangen er at skabe bureauer, der er 100 procent dedikeret til en kunde og altså også har til huse hos kunden. På den måde har kunden fortsat marketingkompetencerne og fleksibilitet lige ved hånden – uden at skulle bekymre sig om den driftsmæssige del, siger han.

Facts om Nic. Christiansen Gruppen (NCG)

NCG importerer Hyundai, Honda, Land Rover og Jaguar.

Gruppen ejer desuden de tre bilkæder Bayern AutoGroup, Terminalen og British MotorGroup samt leasing- og finansieringsselskabet NCG Finans.

Nic. Christiansen Gruppen opererer i Danmark, Norge, Sverige, Finland og Baltikum.

Virksomheden omsatte i 2019 for 8,8 milliarder kroner, hvor det blev til et årsresultat på 200 millioner kroner.

Peer Brændholt fortsætter:

– Vores spidskompetence som bureau er nemlig ikke kun gode ideer, men i høj grad og evnen til at drive processer optimalt, så kunderne får mest muligt for pengene, siger han.

Marketingmedarbejdere flytter med

Med etableringen af det nye on-site bureau samles en stor del af den danske bilkæmpes marketingmedarbejdere i et nyt set-up, der får til huse på NCG Gruppens hovedkontor i Kolding. 

Hvilke medarbejdere kommer ikke med over i on-site bureauet?

– NCG fastholder de strategiske marketingmedarbejdere internt, såsom Brand Managers, siger Peer Brændholt fra ZUPA ZITE, der er en del af SPRING Family. 

On-site bureauer kombinerer de bedste elementer fra insouring og outsourcing af marketingopgaver, mener Peer Brændholdt, CEO & Partner, ZUPA ZITE. Foto: PR

Koncernen ejer foruden reklamebureauet ZUPA også produktionsbureauet SPRING Production og dele af automation-bureauet Working Minds.

I dag er det interne marketingmedarbejdere og eksterne bureauer, der står for markedsføringen af Hyundai, Jaguar og Land Rover for NCG, men det nye on-site bureau overtager en stor del af de operationelle og taktiske marketing-opgaver. 

Og hos den danske bilkæmpe er der store forventninger til det nye on-site bureau: 

– I NCG ser vi hele tiden på, hvordan vi kan optimere processer. Vores marketingafdeling i dag er rigtig dygtig, men det er ikke vores kernekompetence at drive et reklamebureau, siger Henrik Hjorth, Head of Agency i NCG Gruppen i en pressemeddelelse.

Han fortsætter:

Henrik Hjorth, Head of Agency, NCG Gruppen. Foto: PR

– Derfor ser vi det som en kæmpe styrke at overlade den del til ZUPA ZITE – både i forhold til udvikling af medarbejdere og optimering af driften på tværs af marketingdiscipliner,

Henrik Hjort uddyber:

– Samtidig beholder vi kontrollen med og udviklingen af vores brands i de brandafdelinger, som stadigvæk består.

Navnet er NCG Agency

Det nye on-site bureau bliver 100 procent ejet af ZUPA ZITE og får navnet NCG Agency for at markere tilknytningen til Nic Christiansen Gruppen. 

Forventningen er, at bureauet i løbet af det første halve år har små 11 medarbejdere i henholdsvis Danmark, Norge og Sverige. 

Derudover vil NCG fortsætte med reklamebureauet ZUPA som lead på gruppens større kampagner, og “det sker i tæt samarbejde med det nye on-site bureau”, oplyser Peer Brændholt.

Interesseret i dette emne? Så gå ikke glip af seminaret "Insourcing vs. Outsourcing" den 6. oktober

Tilmeld dig her