Det britiske bureau Fold7 er tilbage som Carlsbergs globale reklamebureau. Det skriver branchemediet Campaign. Fold7 slår Grey Europe af pinden, der også har stået for den globale Tuborg-konto.

Ifølge Campaign kommer Grey Europe hverken til at arbejde med Carlsberg eller Tuborg fremover. Det afgående bureau har over for Campaign afvist at kommentere på situationen.

Fold7 og Carlsberg har samarbejdet i mere end 10 år, hvor reklamebureauet skiftevis har stået for det globale marked og udelukkende det britiske.

Introducerede Mads Mikkelsen

Fold7 stod blandt andet bag den gigantiske, globale relancering af Carlsberg under sloganet: ‘That calls for a Carlsberg’, der nok særligt er kendt af fodboldinteresserede,

Men kampagnen fra 2011 blev aldrig det store hit, så ølbryggerne droppede siden både slogan og Fold7 som globalt bureau. Dog bibeholdt de markedet i Storbritannien.

På deres hjemlige marked introducerede Fold7 den danske skuespiller Mads Mikkelsen som frontfigur for Carlsberg i kampagnen ‘The Danish Way’, der senere gik globalt.

Senere vovede de to samarbejdspartnere pelsen, da de udfordrede Carlsbergs løfte og eksisterende payoff ‘Probably the best beer in the world’ og introducerede et not til sætningen.

“Er Fold7 det bedste hjem for Carlsberg? Probably. Vi er blæst bagover af sejren, da Carlsberg er et brand, vi bærer dybt i hjertet,” siger Ryan Newey, der er stifter og kreativ chef hos Fold7 til Campaign.