Opdateret: Burger King har valgt at konsolidere sine indkøb af reklame, medie og PR i Skandinavien.
Det betyder, at det fremover er Publicis, der kommer til at få ansvaret for at varetage brand-, omdømme- og marketingaktiviteter for kædens 276 restauranter i Skandinavien.
Det oplyser parterne i en pressemeddelese.
“Vi har store ambitioner for vores virksomhed i Skandinavien. Ved at samle alle vores bureauydelser hos Publicis, får vi én dedikeret partner, som deler vores ambitioner og som sikrer, at vi bliver ledende i vores markeds- og kommunikationsarbejde, ikke mindst inden for digitaliseringen af vores virksomhed,” siger Steen Puggaard, adm. direktør i Burger King Skandinavien, i meddelelsen.
Valget betyder farvel til Uncle Grey, som gennem de senere år har skabt flere prisvindende kampagner for Burger King-brandet.
“Signifikant budget”
Ifølge René Westendahl, Chief Communication Officer i Publicis Danmark, er man i gang med “en stor nordisk strategiproces sammen med Burger King.”
“I den proces ligger der mange ting der skal løses, ikke mindst fordi Burger King har tre meget forskellige positioneringer i de tre lande. Men det er klart, at vækst er en underliggende KPI på tværs af alle markeder,” skriver han til Markedsføring på spørgsmålet om, hvilke mål der er sat op for samarbejdet.
René Westendahl oplyser videre, at kontrakten som udgangspunkt ikke er tidsbegrænset, men ønsker ikke at løfte sløret for budgettets størrelse:
“Det udtaler vi os aldrig om. Men det, vi kan sige, er, at det er det fulde mediebudget, reklamebudget og PR budget i Danmark, Sverige og Norge. Så på nordisk plan er det naturligvis ret signifikant.”
Ny ledelse og nyt ejerskab
Nyvalget kommer på baggrund af et skift i ejerskab og ledelse i slutningen af 2020 hus Burger King Skandinavien.
Det seneste år har Burger King, ifølge meddelelsen således “gennemført en omfattende evaluering af alle sine forretningsforbindelser, inklusiv bureauforbindelserne.”
Om årsagen til valget af Publicis, siger Steen Puggaard bl.a i meddelelsen:
“Vi har haft mange gode bureauforbindelser i Skandinavien, men ingen kunne pege på bedre resultater og tilbyde en mere fremtidsrettet bureauleverance end Publicis. Som eksisterende bureau i Norge har de hjulpet os med at bygge en solid markedsposition, og derfor var det naturligt at udvide samarbejdet til at omfatte alle tre lande.”
Og det er et samarbejde man glæder sig til hos Publicis.
“Burger King er et brand, der altid har vist modet til at være legende og udfordrende i deres kommunikation og markedsføring. Med over 20 millioner gæster om året, og flere millioner flammegrillede Whoppere, der finder vej til skandinaviske ganer, er det også et brand, som mange har et forhold til,” siger Cecilie Andersen, Chief Media Officer i Publicis Danmark.
Tværfagligt team
Til arbejdet med Burger King har Publicis oprettet et tværfagligt team, som samler kompetencerne fra specialister i Publicis Groupe på tværs af reklame, medie og PR.
“Gennem vores bureau-setup fjerner vi siloerne mellem fagområderne og kommer tættere på kundens forretning på alle niveauer. Holdet, vi bygger, er et skræddersyet team tilpasset Burger Kings behov, og vil være et fælles team på tværs af Skandinavien. Det er ganske enkelt en smartere måde at organisere arbejdet på, der giver bedre effekt og effektivitet,” siger René Westendahl.
Artiklen er opdateret tirsdag klokken 10.20 med uddybende citater fra René Westendahl.