Efter Coop tirsdag i Højesteret blev dømt til at betale 200.000 kroner til designeren og keramikeren Kasper Würtz for gentagne gange at have brugt dennes keramiske service på emballage for fødevarer og i tilbudsaviser, er dele af reklamebranchen rystet.

– Det er alvorligt det her, siger Albert Funder, der er arbejdende bestyrelsesformand i reklamebureauet Agency Spring, som bl.a. arbejder med Bilka og Salling Group.

Han frygter, at bureauet nu skal mande op og hyre juridiske kompetencer for at sikre sig, at der er fuldstændig styr på alle rettigheder vedrørende de regi-genstande, bureauet anvender i tilbudsaviser og andet reklamemateriale.

– Resultatet bliver endnu mere ”bureaukrati”. Det får omfattende praktiske, administrative og juridiske konsekvenser for os, hvilket i sidste ende vil medføre, at vores arbejde bliver dyrere for annoncørerne, siger Albert Funder.

Dermed er han på linje med Coop, der mener, at dommen vil ændre 40 års kutyme i reklamebranchen og medføre, at alle annoncører, reklamebureauer, reklamefotografer og så videre nu fundamentalt skal ændre den måde, hvorpå man anvender regi-genstande i reklameøjemed.

En ny virkelighed

Ralf Lodberg, partner og CCO hos bureauet Advice, er enig et stykke hen ad vejen.

– Man kan godt frygte, at konsekvensen bliver en overbureaukratisering af vores branche, hvor bureauer og annoncører bliver nødt til at etablere kæmpestore juridiske afdelinger for at holde styr på rettighederne, siger han og fortsætter:

$<- Når det så er sagt, så er dommen jo også et udtryk for, at en gammel sædvane er blevet kalibreret med en ny virkelighed, som vi alle befinder os i. Og det er jo positivt, siger han.

Hvad mener du med det?

– Det betyder, at vi alle skal gøre os endnu mere umage. Også når det handler om rettigheder, og det løfter os samlet som branche, fortsætter han.

Det er også holdningen hos Kim Boisen, partner og adm. direktør i reklamebureauet Robert/Boisen & Like-minded, der ikke mener, man skal overdramatisere den nye Højesterets-dom:

– Vi er jo rådgivere, der i mange år har skullet passe utroligt meget på, når det handler om brug af genkendelige genstande i fx reklamefilm. Hvis dommen får den betydning, som Coop forudsiger, og branchen kun kan bruge masseproducerede regi-genstande, så må vi løse det, siger han og henviser til, at bureauernes brancheforening, Kreativitet & Kommunikation, hvor han er medlem af bestyrelsen, har juridiske rådgivere ansat, der kan hjælpe bureauerne på området.

– En løsning på problematikken kunne være, at man gik sammen om at få etableret en form for portal, hvor alle bureauer og annoncører kan finde clearede regi-genstande, der er godkendt til at kunne bruges i reklameøjemed. Det kunne jo tilmed være, at der var nogle designbrands, som så det som en mulighed for at få lidt gratis reklame, siger Kim Boisen.

Annoncører: Det kræver nye kompetencer

Hos Dansk Annoncørforening opfordrer adm. direktør Holger Wilcks til, at annoncører i kølvandet på dommen går alle sine aftaler på området igennem med en tættekam.

– Dommen betyder en ændring i 40 års etableret branchepraksis, som alle annoncører er nødt til at være opmærksomme på. Nu skal der som udgangspunkt cleares rettigheder på samtlige typer ophavsretsbeskyttet regi, der optræder i billeder og film, med alt hvad det indebærer af yderligere omkostninger og tidsforbrug, lyder det fra ham i en kommentar.

– Den bedste vej frem er at sikre sig aftalemæssigt. Vi opfordrer derfor danske annoncører til at gennemgå deres eksisterende aftaler med fotografer, bureauer og produktionsselskaber for at sikre sig, at de indeholder en klausul, der gør det til en pligt for fotografen, bureauet eller produktionsselskabet at foretage rettighedsclearing af regi, fortsætter han.

Derudover mener han, at de mange annoncører, som har insourcet social media eller indholdsproduktionen, bør sikre sig, at deres medarbejdere ikke bare de nødvendige kommunikations- og produktionskompetencer.

– Nu skal de også have en grundig forståelse af rettighedslovgivningen, slutter Holger Wilcks.